Hopp til innhold

Elbiler ut av kollektivfeltet i Oslo og Akershus: Elbilister må se opp for dette skiltet

SLIK BLIR SKILTENE: Et kollektivfelt-skilt gir generelt også elbilister tilgang, men hovedskiltet kan begrenses med underskilt. I Oslo-området blir underskiltene seende slik ut.

Fra 6. mai og fram til 1. juni får kollektivfelt-skiltene i Oslo og Akershus nytt budskap. Ser du skiltet over, har du som elbilist ikke tilgang til kollektivfeltet.

For en måneds tid siden varslet Statens vegvesen at elbilister i årene som kommer ikke får tilgang til kollektivfeltene i Oslo og Akershus.

Bakgrunnen er at Hammersborgtunnelen skal bygges om og Vaterlandstunnelen skal oppgraderes. Derfor stenger Statens vegvesen store deler av Ring 1 i Oslo for en treårsperiode.

Ringvirkninger fra stengt Ring 1

Vurderingen fra myndighetene er at den reduserte veikapasiteten vil gi ringvirkninger i form av økt trafikk på resten av veinettet i hovedstadsområdet.

Derfor er det behov for å legge bedre til rette for kollektivtrafikken.

Elbiler får dermed ikke lenger tilgang til kollektivfeltet, verken på kommunale veger, riks- og europaveger – i Oslo og Akershus.

Bildet i toppen av denne artikkelen illustrerer hvordan skiltene langs kollektivfeltene vil se ut etter at omskiltingen er gjort.

Selv om hovedskiltet, som viser kollektivfelt betyr at også elbiler har tilgang, så begrenses denne tilgangen i underskiltet.

Det er dette underskiltet som spesifiserer at tilgangen til feltet «gjelder ikke elmotorvogn».

Ring 1-tunnelene i Oslo stenges 1. juli:

Varsler at elbiler må ut av kollektivfeltene

Omskiltingen pågår fra 6. mai til 1. juni

Det er Statens vegvesen som gjør omskiltingen på riks- og europaveiene i Oslo og Akershus.

De gjør dette arbeidet natt til 6. mai og natt til 7. mai.

Oslo kommune skilter derimot om de kommunale vegene. Det gjør de fra og med 6. mai, og forventer å være ferdige 1. juni.

Skiltene gjelder fra de er montert opp. Er du usikker på hvordan du leser hovedskilter, underskilter og påbuds-skilter, les mer på vår faktaside.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Hva mener Elbilforeningen?

Norsk elbilforening har forståelse for at bussen har aller høyest prioritert i kollektivfeltet, og at framkommeligheten vil være ekstra viktig i den kommende perioden.

Foreningen har spilt inn at elbiler bør ha tilgang til kollektivfeltet så lenge det bidrar til god kapasitetsutnyttelse på veien. Denne vurderingen bør gjøres konkret for hver enkelt strekning.

Deretter burde elbilers adgang til kollektivfeltet først begrenses gjennom å stille økende krav til samkjøring.

Dette innspillet har myndighetene valgt å ikke følge.

LES ALLTID UNDERSKILT: Mange steder har det lenge vært krav om én passasjer i bilen for å kunne kjøre elbil i kollektivfeltet. Elbilforeningen har pekt på at kravet kunne vært utvidet til to eller tre passasjerer.

Elbilforeningen vil følge hvordan situasjonen i veinettet utvikler seg i månedene framover og eventuelt komme med nye innspill til myndighetene.

Allerede har Elbilforeningen bedt myndighetene om å gjøre en ny vurdering for elektriske varebiler og elektriske lastebiler. De bør etter Elbilforeningens mening fremdeles ha tilgang til kollektivfeltene i hovedstadsområdet.

Denne kjøretøygruppen utgjør fremdeles få biler, og trenger dermed virkemidler for å konkurrere seg sterkere inn på markedet.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også