Hopp til innhold

Ring 1-tunnelene i Oslo stenges 1. juli: Varsler at elbiler må ut av kollektivfeltene

UT AV KOLLEKTIVFELTET: Elbilene varsler at elbilene må ut av kollektivfeltene på grunn av de store tunnelloppgraderingene i Oslo-området. Eksakt dato er ikke bestemt.

Statens vegvesen stenger store deler av Ring 1 i Oslo for en treårsperiode. Samtidig varsler de at elbilene må ut av kollektivfeltene. Elbilforeningen ber om ny vurdering for elektriske varebiler og lastebiler.

Den 1. juli i år stenges Ring 1 mellom Oslo Spektrum og St. Olavsgate i tre år. Det varsler Statens vegvesen i en pressemelding.

Bakgrunnen for stengingen er at Hammersborgtunnelen skal bygges om og senkes under nytt regjeringskvartal. Vaterlandstunnelen skal oppgraderes.

Varsler mer kø

Statens vegvesen melder at stenging av Ring 1 vil påvirke trafikken i et større område, og at kapasiteten på vegnettet allerede i dag er presset. De venter derfor at stengingen vil gi økte køer.

– Statens vegvesen vil legge til rette for omkjøring på riksveinettet. Vi vil løpende følge opp tiltakene både gjennom ferien og når trafikken bygger seg opp igjen etter ferien, og eventuelt gjøre justeringer, sier Halvard Gavelstad, trafikkprosjektleder i Statens vegvesen.

Statens vegvesen oppfordrer bilistene til å bruke Ring 3 og E18 fremfor bygatene nord for Ring 1. Vegvesenet ønsker at minst mulig trafikk skal finne veien til bygatene.

Ambassadøren vekker oppsikt i Mexico med sin norske elbil:

Tok med sin gule Buddy over Atlanteren

Kollektivtransport, næringstransport og nødetater prioriteres

Til Aftenposten varsler Vegvesenet at et annet tiltak er å redusere antallet kjørefelt til to i Operatunnelen på E18 og på E6 fra Alnabru til Vålerengatunnelen. Det skal gi rom for sammenhengende kollektivfelt.

Helt konkret hvordan trafikken i Oslo-området påvirkes, gjenstår å se.

– Det er umulig å forutse nøyaktig hvor store konsekvensene blir, men vi gjør alt vi kan for å begrense dem for de som reiser kollektivt. Vi har funnet gode løsninger for bussene som i dag går gjennom tunnelen, sier Snorre Lægran, plandirektør i Ruter.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

I tillegg til kollektivtrafikken har myndighetene tatt særlig hensyn til nødetater, tjenesteleverandører og vareleverandører.

– Disse må få prioritet på veinettet, sier Elin Hermanstad Havik, prosjektleder for Ring 1-prosjektet i Statens vegvesen, og fortsetter:

– Privatbilister som har et valg bør kjøre mindre og heller velge kollektivtransport, sykkel eller gange.

Blir med i Ladeklubben:

Tæpp og lad hos Uno-X

Varsler at elbilene må ut av kollektivfeltet

Til Aftenposten varsler Statens vegvesen også at endringen betyr at elbiler kommer til å miste tilgangen til kollektivfeltet.

Det vil skje en gang før 1. juli, varsler prosjektleder Halvard Gavelstad til avisen. Når dette konkret vil skje, vil Vegvesenet komme tilbake til. Stengingen vil gjelde riksveinettet i Oslo og Akershus.

Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu forstår at det gjennomføres trafikkbegrensende tiltak i byggepperioden og at dette også gjelder elbiler.

– Det er likevel beklagelig og vi håper at dette ikke forsinker en helt nødvendig elektrifisering av bilparken i Oslo, sier hun.

Generalsekretæren har en helt konkret oppfordring for å sikre fortsatt målrettet klimapolitikk i hovedstadsområdet:

– Elbilforeningen ber Statens vegvesen om at elektriske varebiler og elektriske lastebiler fortsatt får tilgang til kollektivfeltet. El-andelen blant varebiler er altfor lav og det er stort behov for virkemidler for å få fart på salget.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også