De som kjenner den legendariske bilprodusenten Morgan, vet at de startet det hele med en trehjuling i 1910. Senere har de holdt seg til ikoniske modeller på fire hjul, med en design som ikke lar seg forveksle med noen annen. Og i 2011 overrasket de med å reintrodusere den spesielle Threewheeleren.
Den ble umiddelbart en suksess. Men det var aldri meningen at dette skulle være en langvarig serie, og i løpet av sommeren som kommer, vil de siste bli produsert og solgt. Over 2.500 er blitt produsert i løpet av de ti årene den har vært i produksjon.
Må få ned utslipp
På Geneve-messa i 2016 viste Morgan en en skamtøff, potensiell elektrisk etterfølger med navnet EV3. Noe av utfordringene den gang var tilgjengelig batterikapasitet til å få nok rekkevidde.
Prototypen skulle ha 240 km rekkevidde og klare en toppfart på 180 km/t og akselerasjon til 100 km/t på 9 sekunder fra en hekkmontert elmotor på 63 hester.
Nå viser Autoexpress et foto av en ny trehjuling i test. Spørsmålet er om den er elektrisk. I Autoexpress sin podcast 17. mars i år fortalte Morgan-sjefen Steve Morris at de ser på alle muligheter for å implementere ny teknologi i sine klassiske biler.
For selv om Morgan er en liten produsent, og dermed ikke får like strenge krav til utslipp som ordinære bilprodusenter, er dette noe de må ta hensyn til dersom de vil overleve i fremtiden.
– Vi hadde prototyper på hydrogenbil så tidlig som i 2009, og det var ganske ambisiøst for en liten bilprodusent som oss, forteller Morris til programlederen Wicky Butler Henderson.
Sjekk den klassiske bobla med Tesla-batteri
Jobber med elektriske løsninger
Morris forteller videre at de jobber kontinuerlig med elbil, men at det er utfordrende for en liten fabrikant, fordi teknologien fortsatt er veldig dyr. Foreløpig vil det gjøre bilene uakseptabelt dyre. Han ser også på ladestruktur som et stort problem, siden England og kjernemarkedene ikke har kommet langt nok på dette området.
– Men vi har noen jern i ilden, for å si det sånn, avslutter han.
Om bilen vi ser gi fullt jern på Autoexpress sine hjemmesider er en en elektrisk etterfølger, vet vi lite om. Men man trenger ikke å være spesielt observant for å se at den karakteristiske V-Twin-motoren fra den amerikanske produsenten S&S er borte fra fronten.
Om det betyr at de klarer å få montert en liten motor under panseret, eller velger en elektrisk løsning, vet vi ikke. Men ser man på konseptet og testbilen, er det mye av de samme løsningene i nedre del av karosseriet.
Forstillingskomponentene virker også langt mer avanserte, og bakdekket bredere, noe som kanskje kan tyde på mer vekt og ikke minst mer krefter.
I så fall får entusiastene en elbil de kan glede seg til. Men billig blir den ikke.
Dagens Threewheeler, som er spesialutgaver, koster drøyt 40.000 pund, så du må nok regne med en halv million avgiftsfrie kroner for å få en EV3 i Norge.