Hopp til innhold

Elektrisk folkevognbuss med 111 kWh batteri

Denne artikkelen ble revidert for over ett år siden, og kan være utdatert.

Volkswagen viser fram sin nye, selvkjørende elbil kalt I.D. Buzz på den internasjonale bilutstillingen i Detroit. Elbilen får opptil åtte seter.

Da vi besøkte bilutstillingen i Paris i høst, viste Volkswagen fram elektriske I.D. – med Golf-størrelse og Passat-plass.

NAIAS i Detroit, noen få måneder senere, flytter produsenten oppmerksomheten til et segment som absolutt trenger elektrisk oppmerksomhet: Rommelige flerbruksbiler.

I.D. Buzz synes å være langt nærmere en produksjonsmodell enn BUDD-e-konseptet Volkswagen viste på bilutstillingen i Genève for snart ett år siden, også basert på fordums Type 1 Microbus (hovedbildet).

Volkswagen AG

Elbilen Volkswagen viser nå, ser ut som en moderne utgave av klassikeren – og har også interiør som framstår mer virkelighetsnært enn i tidligere konsepter.

I.D. Buzz er bygd på Volkswagens nye MEB-plattform, som er spesielt tilpasset modeller med elektriske drivlinjer. Modellen skal lanseres i 2020, og er ifølge styreformann dr. Herbert Diess en viktig del av satsingen:

Ståle Frydenlund / elbil.no

– Vår store elektriske offensiv begynner i 2020, med en helt ny måte å bygge biler på. Da kommer en helt ny generasjon elbiler. Innen 2025 vil vi selge mer enn en million av disse årlig. Elektrisk mobilitet er Volkswagens nye varemerke. Denne bilen vil millioner ha råd til – ikke bare millionærer, sa Diess.

Han sto i spissen for Volkswagen-styret (til høyre for generalsekretær Christina Bu, bildet over) som i juni i fjor besøkte Oslo og Norsk elbilforening for å lære om norsk elbilisme.

Volkswagen AG

Volkswagen varsler allerede nå at I.D. Buzz blir tilgjengelig med to forskjellige batteripakker – begge montert flatt under kupeen. Den største med 111 kWh, den minste med 83.

Den totale ytelsen fra elmotorene foran og bak i toppmodellen er på sin side foreløpig oppgitt til 369 hestekrefter. Ifølge Volkswagen skal denne ytelsen gi en 0-100-tid på noe over fem sekunder.

Den foreløpig estimerte rekkevidden er mer enn 430 kilometer. Den rimeligere utgaven med 83 kWh-batteripakke skal få bakhjulsdrift og motorytelse på 268 hestekrefter.

Volkswagen AG

De ytre målene på I.D. Buzz er en lengde på 4,94, bredde på 1,97 og høyde på 1,96 meter. Akselavstanden oppgis til 3,3 meter, noe som i praksis betyr «ett hjul i hvert hjørne» og trolig svært gode plassforhold for en familie. Bilen som vises, har plass til inntil åtte personer.

Combo/CCS-hurtiglading er selvsagt på plass, med maksimal ladefart på 150 kW – som er den varslede ytelsen i første byggetrinn av et nytt stort hurtigladenettverk i Europa.

Men – med tanke på at lanseringen fortsatt er noen år unna – det er ikke utenkelig at I.D. Buzz blir kompatibel med den varslede maksladefarten – 350 kW.

Volkswagen AG