


















Volkswagen ID.3
Den første dedikerte elbilen fra Volkswagen er like lang som modellen den erstatter i Norge, men har mye mer plass å by på. Møt ID.3.
De første bilene kom til Norge i slutten av august 2020, før de første utleveringene fant sted 11. september.
Volkswagen ID.3 avløser e-Golf, og vil trolig ta det aller meste av det gamle Golf-markedet i Norge. Nykommeren er faktisk nesten eksakt like lang som Golf, med sine 4,26 meter, men er både vesentlig bredere og høyere. Akselavstanden er dessuten økt med rundt ti centimeter sammenlignet med forrige Golf-generasjon, som bidrar til økt innvendig plass.
ID.3 kom først som versjonen 1st, og alle utgaver fikk bakhjulsdrift (RWD). Den første utgaven hadde 62 kWt-batteri, med WLTP-rekkevidde på 429 kilometer. I denne er 58 kWh netto tilgjengelig til kjøring.
I 2021 kom Pro Limited S som har et større batteri på 77 kWt (82 brutto). Denne har en WLTP-rekkevidde på maks 533 kilometer.
Underveis ble det sagt at ID.3 skulle ha utvendige mål som en Golf og indre mål som en Passat. Når det gjelder kupeen holder påstanden vann; her er det svært rommelig både i for- og baksete, samtidig som takhøyden er god.
Bagasjerommet er imidlertid mer på det jevne for kompaktklassen, med 385 liter. I den delte bakseteryggen finner man en praktisk skiluke.
ID.3 er dessverre ikke typegodkjent for taklast, ei heller for å trekke tilhenger. Til gjengjeld kan den utstyres med krok for sykkelstativ eller skiholder (med last inntil 75 kilo).
Lynladefarten (CCS) er 120 kW (DC) for den minste batteripakken og 135 kW for den store. Maksfart ved hjemmelading er 11 kW (AC), mens de enkleste utgavene vil få ombordlader på 7,2 kW (230V, 1-fas).
NORMALLADING: Med 11 kW/16A (400V, 3-fas) tar fullading 6-7 timer. Med 7,2 kW/32A (230V, 1-fas) 9-10 timer og med 3,6 kW/16 A anslagsvis 17-18 timer. Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 2,3 kW/10A og ladetid rundt 28-29 timer.
HURTIGLADING: ID.3 Pro limited kan (ajour september 2020) lade med maksimalt 125 kW DC via CCS-plugg. Våre første tester viser at lynlading (via 150 kW-uttak) fra 20-80 prosent tar 30-35 minutter.
Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.
Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Volkswagen Norge.
Les også
Test: ID.3 blir en elbil å regne med (2020)
Test: ID.3 Pro Limited / Pro S / Sport – Sporty nok? (2022)