Hopp til innhold

SEMA Show i Las Vegas: Elektrisk på verdens største tuning-messe

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

LYNET: I samarbeid med Thule har Ford fått lage denne. Den har fått et senke- og hevesett med luftbelger og kompressor, skliplater, Recaro-seter, kjøleskap, sykkelholder, takboks og boks over planet.

Elektriske biler begynner å gjøre et forsiktig inntog i verdens største motorshow for styling og tuning av biler.

SEMA Show er verdens største messe for tuning og styling av biler.

Alltid preget av det drøyeste man kan kjøpe. Og under årets show ser man at elektriske ombygde biler begynner å gjøre et forsiktig inntog.

Elektrisk i syndens pøl

Dette er motorshowet der bilfabrikantene aldri stiller med originale biler.

Har fabrikantene en ny modell, gir de gjerne bort 6-7 stykker til kjente bilbyggere, som får gjøre hva de vil med bilene i forkant av utstillingen.

I tillegg er det massevis av privat bygde biler, og leverandører av bilutstyr og diverse. Arrangementet har også utrolig mange spennende biler utstilt på standene sine.

Showet arrangeres midt i Las Vegas, ofte kalt syndens pøl.

Klima og miljø har vel egentlig aldri vært det store temaet akkurat på denne messa. Og det er det vel strengt tatt ikke i år heller, selv om det denne gangen faktisk har dukket opp noen elektrisk drevne godbiter.

Over 28.000 hurtigladere i hele Europa:

Her kan du hurtiglade med Ladeklubben

Flere av de ombygde bilene er av enkleste sort, med elmotoren koblet rett på eksisterende girkasse for eksempel. Da får man egentlig bare alle ulempene med fossilbilen og få av fordelene med elbilen.

Fordelen er at man på denne måten enkelt kan erstatte fossilmotoren uten å gjøre endringer på bilen. Det kan være en fordel for verdien på klassikere – at de kan tilbakeføres til original stand om man ønsker det.

FÅTT GJENNOMGÅ: Ford F-150 Lightning, som her har gått gjennom tuning-kverna.

Ford F-150 Lightning

Selv om produksjonen har begynt, er det nok mange av messedeltakere i Las Vegas som ennå ikke har sett den elektriske pickupen fra Ford.

Denne forsiktig ombygde bilen er bygget av Real Truck and Motor City Solution.

Dette er bilens svar på Swiss Army-kniven:

Fangeren bak er byttet med en rør-støtfanger, den har fått kanalbeskytter, grovere hjuloppsetning, skliplater, Recaro-stoler, verktøysett- og sveiseapparat – som kan brukes med bilens strøm.

Den har også solceller på taket, og diverse utstyr fra Thule for å holde reservehjul og taklast.

F-150 Lightning:

Ford dobler produksjonen av den nye pickupen

Mustang Mach E

Dom Tucci Design, som normalt driver med Hot Rods og Kay Automotive Graphics, har tatt utgangspunkt i en splitter ny GT.

Bilen er breddet med kraftige 3D-printede breddere i blank sort finish og fått en kledelig plexiglassplate over grillen, og vakuumstøpte cover til felgene. Frontspoileren er også 3D-printet.

Alt annet er trukket med folie i matt bronse og matte, sorte detaljer.

Toyota GT 86

Dette skal være en av de mest gøyale bilene du kan kjøre for en rimelig penge. Men Toyota har ingen planer om å gjøre den elektrisk, dessverre.

Men det har firmaet Scalar Performance gjort. De kaller den SCR 1 Electric Touring Race Car, og den skal være godkjent for å kjøre amatør Touring Race-serier i USA.

De har byttet ut boxermotoren på 2,4 liter og erstattet den med en Hypercraft Stealth elektrisk motor på bakakselen.

De har med andre ord gjort det skikkelig. Effekten går opp også. 248 kW (328 hester og saftige 468 Nm i dreiemoment), vil få fart på bakhjula.

Kreftene hentes fra et Hypercraft 65 kWt-batteri og skal ifølge Scalar tillate opp til 45 minutter med kontinuerlig racing.

Med 150 kW ladehastighet, skal det bare ta 20 min å fylle den igjen.

Vekta er faktisk utrolig lav også, bare 1.379 kilo. Det virker lovende for elektrisk motorsport.

Nissan Ariya

Nissan stiller ut en Ariya som er laget i samarbeid med Tommy Pike Customs.

Den kalles Ariya Surfwagon Concept og her har man sett tilbake på gamle «woodies».

Det var biler, ofte stasjonsvogner, som kunne kjøpes med bakre enden av karosseriet i ekte treverk til langt opp på 60-tallet. De var selvfølgelig også mye dyrere.

Test av Nissan Ariya EVOLVE 2WD, 87 kWt:

Går langt, men skiller seg ikke ut

Her har de gjort det mye enklere, med folie. 20-tommers platehjul i iøynefallende farge med krommet senterkopp og white side-dekk, gir tidsriktig 60-talls styling.

Og ingen bil slipper unna senking på SEMA. Vi vil neppe se noen slike på veien i Norge.

Nissan Pickup

Den lille pickupen har først og fremst fått en Skyline-front som gjør den mye tøffere.

Også har den fått en 147 hk motor og 40 kWt batteripakke fra Nissan Leaf. Det får fart på den lette vogna.

I tillegg har de montert forstillingen fra en Nissan 200 SX, nye dempere, skivebremser på alle fire hjul og laget nye bladfjærer for å få den lavere.

Den har også fått påmontert et breddekitt, opprinnelig ment for Nissan Skyline.

Da får man plass til 17-tommers felger fra Rotiform med 205/45 Toyo gateslics. Bakakselen er også byttet.

Ja, du hørte riktig. For her har man bare satt motoren under panseret og koblet den på eksisterende girkasse og drivverk, altså en bakhjulstrekker.

Rivian R1T og R1S

Batteriprodusenten Optima har håret opp et par Rivian-modeller til messa.

En pickup og en SUV, begge med tilhengere og kraftig modifiserte til såkalt overlanding, altså lange ekspedisjoner.

Selv om bilene har lang rekkevidde, mente Optima at nettopp ladeinfrastruktur i bushen er en hemsko for elbiler på slike turer.

Derfor har de laget sitt eget mobile kraftverk, inneholdende 110 kWt litium-ion batterier, montert på tilhenger.

De toppes selvsagt før turen og når man stopper, bretter man ut solcellepanelene på toppen.

Selvsagt har de også uttak for 12, 110 og 220 volt. En av tilhengerne har også et kjøkken med elektrisk stekeovn, vask og 170 liters vanntank.

Den andre har plass til to elektriske cross-motorsykler og massevis av campingutstyr.

Optima har fått hjelp av DCE til å oppdatere bilen med 20-tommers Alston støpte felger med BF Goodrich terrenghjul, Camp King og iKamper-telt, samt Baja Designs lyspakke.

Volkswagen ID.4

Volkswagen viste nylig frem en kul offroader av ID.4 selv.

De burde heller tatt med den til SEMA enn de to som faktisk sto der.

De eneste modifiseringene er spacere på originalhjula for å få de litt mer ut, samt litt mer offroadgummi på felgene.

Begge har diverse Thule-stativer for å vise hvor fleksible de er, den ene er gjort om til en dronelandingsplattform.

Dodge Charger Daytona SRT Concept

Er det ett sted denne skulle vises, så var det nettopp her.

Og her fikk man se den med en ny Stryker rødfarge og 18-tommers karbonfelger med senterbolt og drag race dekk med 305 mm bredde.

Det mest interessante var at Dodge annonserte flere trimming-grader for ettermarkedet og faktisk både 400- og 800 volt-arkitektur.

Billigste versjon med 340 kW 462 hk) får trinn første oppgradering med 370 kW (495 hk), og trinn 2 med 400 kW (535 hk).

For versjonen med 440 kW (600 hk) får man trinn 1 og 2, som visstnok skal bruke en «krystallnøkkel» som man plugger i dashbordet.

Dessverre sier ikke Dodge verken noe om effektuttaket på bilen, som skal få 800 volt, eller trimming av denne versjonen.  

Jeep CJ

Crate-motorer har vært et begrep i flere tiår i USA. Det betyr at man kan kjøpe en splitter ny motor, som du kan putte ned i hva som helst. Ofte med adapterplater og fester som gjør alt veldig enkelt.

Nå begynner de elektriske Crate-motorene å komme også, blant annet denne fra Mopar.

Det er en slik som de har satt rett på girkassa, fordelingskasse og de eksisterende akslene.

Her er V6-motoren erstattet med en 200 kW / 268 hk elektrisk motor som henter energi fra et lite 50 kWt batteri på planet.

I tillegg til girspak, har man fått en vriknapp for retningen. Bilen har fått et 5 cm hevekit, og har store 35-tommers BF Goodrich offroaddekk på 18-tommers Black Rhino-felger.

Den har også fått et spesiallaget veltebur og senket frontrute.

Tesla Model S

Til nå har det vært et firma som heter Unplugged, som har vært dominerende når det gjelder styling og tuning av Tesla. Her har de fått selskap av et firma som heter Competion Carbon.

De har tatt frem et relativt saftig kit til Tesla Model S, og de drømmer nok om at de fleste kittene havner på den drøye Plaid-modellen.

Fronten er kanskje det minst kontroversielle.

Alt under lyktene er nytt. Den går lavere og bredere og glir sømløst over de kraftige skjermbredderne.

Den får noen voldsomme kanaler og en bredding rundt bakhjula som starter i fremkant av bakdøra og fortsetter rundt hele hekken på bilen.

Nederst bak er det en voldsom diffusor og som et siste punktum: en skikkelig ducktail på bagasjelokket.

Det er vel heller tvilsomt om det kommer et slikt kit til Norge noen gang.

Porsche 911

Firmaet Electric GT tilbyr elektrisk ombygning av flere bilmerker, via Crate-motorer som erstatter originalen.

På SEMA stilte de med en banerigget, breddet, senket og lettet Porsche 911.

Settet skal være plug & play, og har fått saftige 436 hester fra en Tesla-motor. Du kan også få differensialsperre for ennå mer uregjerlig oppførsel.

Batteriet er på 47 kWt. De har en lang liste med ekstrautstyr du kan bestille dersom de skal bygge bilen. Og de sier ikke noe om hvor batteriene er plassert, men vektfordelingen skal visstnok fortsatt være 40/60.    

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også