Nå kan børstraktoren i el-versjon bestilles: Starter på 1.733.000 kroner, men …
… de som vil være først ute, må velge Edition One-utgaven til 2.336.000 kroner. Samtidig melder Mercedes at de første eksemplarene av G-klasse i elektrisk drakt kommer på norske veier til høsten.
Startpris er altså 1.733.000 kroner uten leveringskostnader, men de første bilene som blir tilgjengelige for norske kunder, vil være den såkalte Edition One-modellen, meldes det nå fra Mercedes-Benz Norge.
Den utgaven koster «litt» mer, nærmere bestemt 2.336.000 kroner pluss levering.
Det er bare noen uker siden vi kunne melde at G-klasse, som mange ser på som selve symbolet for likegyldighet til klimagassutslipp, nå lanseres som elbil.
Les flere detaljer om bilen i denne saken:
Starter med spesialutgave
De første tilgjengelige bilene i 2024 vil være G 580 Edition One, melder altså Mercedes.
Dette er en godt utstyrt spesialmodell som kun produseres i en begrenset periode, og som altså koster 2.336.000 kroner.
Prisen for Mercedes-AMG G 63 med bensinmotor starter for øvrig på 3.840.625 kroner.
Det varierer vel en del blant de typiske børstraktor-kundene om pris har noen særlig betydning, men vi håper i hvert fall at de fleste av dem biter seg merke i at den elektriske varianten altså er betydelig rimeligere enn enn den fossile, enten man går for Edition One eller ei.
Flere detaljer om Edition One:
Utvendig er denne bilen utstyrt med blant annet AMG-eksteriør, nattpakke, sorte 20″ AMG-felger, soltak og KEYLESS-GO.
Innvendig vil du finne Superior Line-interiør, Burmester surround sound system, komfortpakke, elektriske seter med massasje, en såkalt Energizing-pakke og mye mer, melder Mercedes.
Edition One skiller seg ytterligere ut med tilpasninger som blant annet inkluderer blå stripe i den utvendige beskyttelseslisten, blå bremsekalipere, Edition One-logoer, interiørdetaljer med blå sømmer og karbonlistverk med blå detaljer.
Holder terreng-fanen høyt
Her er noen tall som forteller litt om bilens terreng-egenskaper:
- Opptil 100 prosent klatreevne på egnede underlag
- Bakkeklaring mellom akslene på minst 250 mm
- Maksimal vadedybde på 850 mm i vann og gjørme
- Stabil kjøring i sidehellinger på opptil 35°
- Inn- og utkjøringsvinkler på 32° og 30,7°
- Brytevinkel på 20,3°
Eksklusivt for den nye elektrisk G-klasse, er hva Mercedes omtaler som G-TURN, G-STEERING og – hold deg fast – G-ROAR.
Med førstnevnte kan sjåføren snu elektriske G-klasse nesten på stedet. Bilen presterer opptil to komplette snuoperasjoner i ønsket retning på løst underlag. Dette ser ikke bare spektakulært ut, men det kan også være hjelpsomt når du kjører i terrenget.
Med G-STEERING kan snusirkelen til nye elektriske G-Klasse reduseres betraktelig under terrengkjøring eller ved kjøring på løst underlag.
Dette oppnås gjennom å kontrollere momentet individuelt på hvert hjul, der bilen snur rundt det innerste bakhjulet. Denne funksjonen er aktiv i hastigheter opptil 25 km/t, og gir et stort fortrinn i eksempelvis krappe svinger.
G-ROAR er som du kanskje gjetter en relativt barnslig greie fra Mercedes. Det er en kunstig kjørelyd inspirert av de kraftfulle V8-motorene fra modellserien, som skal skape en imponerende akustisk effekt ved akselerasjon med masse bass.
Lyden skiller visstnok markant fra alle de andre elektriske Mercedes-modellene, og skal gi en distinkt og gjenkjennelig karakter til kjøretøyet.
Tekniske data:
Mercedes-Benz G 580 med EQ- teknologi | |
Motor | PSM |
Effekt | 588 hestekrefter |
Dreiemoment | 1.164 Nm |
Drivlinje | Firehjulstrekk |
Batterikapasitet | 116 kWt |
AC lading | 11 kW |
DC lading (hurtiglading) | 200 kW |
Lengde/Bredde/Høyde | 4.624 / 1.931 /1.986 mm |
Bagasjevolum | 555 / 1.990 liter |
Vekt | 3.085 kg |
Akselerasjon 0-100 km/t | 4,7 sekunder |
Toppfart | 180 km/t |
Kombinert forbruk | 27,7 – 30,3 kWt / 100 km |
Kombinert CO2-Utslipp | 0 g / km |
Rekkevidde | Opptil 468 km |
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!