Hopp til innhold

Nå kan børstraktoren i el-versjon bestilles: Starter på 1.733.000 kroner, men …

ELEKTRISK: Symbolet for forbruk og forurensning i elektrisk drakt kan nå bestilles i Norge.

… de som vil være først ute, må velge Edition One-utgaven til 2.336.000 kroner. Samtidig melder Mercedes at de første eksemplarene av G-klasse i elektrisk drakt kommer på norske veier til høsten.

Startpris er altså 1.733.000 kroner uten leveringskostnader, men de første bilene som blir tilgjengelige for norske kunder, vil være den såkalte Edition One-modellen, meldes det nå fra Mercedes-Benz Norge.

Den utgaven koster «litt» mer, nærmere bestemt 2.336.000 kroner pluss levering.

Det er bare noen uker siden vi kunne melde at G-klasse, som mange ser på som selve symbolet for likegyldighet til klimagassutslipp, nå lanseres som elbil.

Les flere detaljer om bilen i denne saken:

Mercedes G-klasse endelig elektrisk:

Verstingen er blitt utslippsfri

Starter med spesialutgave

De første tilgjengelige bilene i 2024 vil være G 580 Edition One, melder altså Mercedes.

Dette er en godt utstyrt spesialmodell som kun produseres i en begrenset periode, og som altså koster 2.336.000 kroner.

NEDTUR: Pressebilder av nye biler kan åpenbart være så mangt.

Prisen for Mercedes-AMG G 63 med bensinmotor starter for øvrig på 3.840.625 kroner.

Det varierer vel en del blant de typiske børstraktor-kundene om pris har noen særlig betydning, men vi håper i hvert fall at de fleste av dem biter seg merke i at den elektriske varianten altså er betydelig rimeligere enn enn den fossile, enten man går for Edition One eller ei.

FØRST UT: De som vil være først ute, må velge Edition One-utgaven til 2.336.000 kroner.

Flere detaljer om Edition One:

Utvendig er denne bilen utstyrt med blant annet AMG-eksteriør, nattpakke, sorte 20″ AMG-felger, soltak og KEYLESS-GO.

Innvendig vil du finne Superior Line-interiør, Burmester surround sound system, komfortpakke, elektriske seter med massasje, en såkalt Energizing-pakke og mye mer, melder Mercedes.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Edition One skiller seg ytterligere ut med tilpasninger som blant annet inkluderer blå stripe i den utvendige beskyttelseslisten, blå bremsekalipere, Edition One-logoer, interiørdetaljer med blå sømmer og karbonlistverk med blå detaljer.

STJERNA I MIDTEN: Og ellers ser det slik ut inne i elektriske G-klasse.

Holder terreng-fanen høyt

Her er noen tall som forteller litt om bilens terreng-egenskaper:

Eksklusivt for den nye elektrisk G-klasse, er hva Mercedes omtaler som G-TURN, G-STEERING og – hold deg fast – G-ROAR.

Med førstnevnte kan sjåføren snu elektriske G-klasse nesten på stedet. Bilen presterer opptil to komplette snuoperasjoner i ønsket retning på løst underlag. Dette ser ikke bare spektakulært ut, men det kan også være hjelpsomt når du kjører i terrenget.

Med G-STEERING kan snusirkelen til nye elektriske G-Klasse reduseres betraktelig under terrengkjøring eller ved kjøring på løst underlag.

Dette oppnås gjennom å kontrollere momentet individuelt på hvert hjul, der bilen snur rundt det innerste bakhjulet. Denne funksjonen er aktiv i hastigheter opptil 25 km/t, og gir et stort fortrinn i eksempelvis krappe svinger.

G-ROAR er som du kanskje gjetter en relativt barnslig greie fra Mercedes. Det er en kunstig kjørelyd inspirert av de kraftfulle V8-motorene fra modellserien, som skal skape en imponerende akustisk effekt ved akselerasjon med masse bass.

Lyden skiller visstnok markant fra alle de andre elektriske Mercedes-modellene, og skal gi en distinkt og gjenkjennelig karakter til kjøretøyet.

VESKE: Det svære reservehjulet er byttet ut mot en liten veske du kan ha ladekablene i. Du kan fortsatt få reservehjulet, hvis du heller vil ha det.

Tekniske data:

Mercedes-Benz G 580 med EQ- teknologi
MotorPSM
Effekt588 hestekrefter
Dreiemoment1.164 Nm
DrivlinjeFirehjulstrekk
Batterikapasitet116 kWt
AC lading11 kW
DC lading (hurtiglading)200 kW
Lengde/Bredde/Høyde4.624 / 1.931 /1.986 mm
Bagasjevolum555 / 1.990 liter
Vekt3.085 kg
Akselerasjon 0-100 km/t4,7 sekunder
Toppfart180 km/t
Kombinert forbruk27,7 – 30,3 kWt / 100 km
Kombinert CO2-Utslipp0 g / km
RekkeviddeOpptil 468 km
Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også