Hopp til innhold

Mercedes G-klasse endelig elektrisk: Verstingen er blitt utslippsfri

ELEKTRISK: Symbolet for forbruk og forurensning skal nå renvaskes, i hvert fall litt. Luksusbilen kan skreddersys akkurat slik du ønsker det.

Selve symbolet for likegyldighet til klimagassutslipp lanseres nå som elbil.

Dette er bilen som mange eiere ifølge myten tenker at kommuniserer dette på vegne av dem:

«Jeg er rikere enn deg, tøffere enn deg og jeg gir «#&! i hva du mener.»

Det er ikke uten grunn at G-klasse er den foretrukne bilen i mafia- og gangsterfilmer etter at den nye versjonen kom i 2018, 39 år etter at den originale Geländewagen ble født.

VESKE: Det svære reservehjulet er byttet ut mot en liten veske du kan ha ladekablene i. Du kan fortsatt få reservehjulet, hvis du heller vil ha det.

Geländewagen har hatt en reise fra militærkjøretøy til arbeidsverktøy, børstraktor og luksusbil – og nå blir den helelektrisk.

På sin reise mot Hollywood, kvittet man seg med navnet og kalte den nye versjonen G-Klasse.

Verstingen til nå har hatt tilleggsbetegnelsen AMG G 63. En skikkelig brumlebass, som høres ut som et jordskjelv når man trykker på gassen.

Bodetampen er blitt bygutt

Den elektriske versjonen har fått betegnelsen G 580. Det er den høyeste betegnelsen Mercedes gir sine biler for øyeblikket, om vi tar Maybach og AMG ut av ligningen.

LETTERE: Man har måttet bruke makt med tommelen for å få opp dørene. Nå trenger håndtaket bare en lett berøring.

Det antyder at den elektriske versjonen er noe snillere.

Det gir også utseendet inntrykk av. Fronten er kraftig glattet ut og nå fremstår innramming av de uskyldige runde frontlyktene og den tette grillen som et stykke.

Ellers ser bilen nesten helt lik ut. Men det er små «usynlige» forskjeller. Som at panseret har fått en annen form for å sende mer av lufta opp over panseret, i stedet for rett i den nærmest loddrette frontruta.

DISKRET SPOILER: Takrenna går rundt hele taket og er ikke det beste for luftmotstanden, men ser du nøye, har man lagt til en liten spoiler på oversiden for å minske luftmotstanden.

Og det er en liten endring i taklinja over frontruta for å få fartsvinden enklere over bilen.

Du får den i to versjoner. En med brede skjermer à la AMG, og en med smale skjermer, mindre stigbrett og små felger, med desto mer gummi, for terrengbruk.

Den får også vanlig reservehjul bak, mens jålemodellen får en boks til ladekabler i stedet.

TRADISJONELL: Du får den med skikkelige fjellsko og uten AMG-bredding også. Da får du også reservehjul.

Det er faktisk en luftespalte i framkant av skjermbredderne bak også, for å ytterligere redusere luftmotstanden.

Svært batteri, middels rekkevidde

Selv om G 580 har fått et batteri på 116 kWt netto, må du nok kjøre pent for å få rekkevidden på opptil 476 kilometer.

Spesielt vil du merke at en bil med arodynamikk som en enebolig, straffer deg ekstra med motorveikjøring.

LETTERE FOR LUFTA: Dette sparer man visstnok forbruk på.

Oppgitt forbruk er på 3,03 kWt på mila. Det blir norsk rekord når den kommer hit.

Når vi først er inne på batteriet: Du lader bilen med 11 kW hjemme og opptil 200 kW på hurtiglader.

Solid

Det svære batteriet og den kraftige beskyttelsen under det, gir en vekt på 3.085 kilo.

Selve den 26 mm tykke beskyttelsesplata er laget med en materialblanding som inkluderer karbon og bidrar bare med 58 kilo av vekta.

FORSTERKET: Batterikassa skal tåle skikkelig juling. Heldigvis, for den ligger veldig utsatt til under ramma på bilen.

Da er den så sterk at bilen kan hvile på plata og komme seg løs med bruk av blant annet tank turn, som vrir bilen ved at hjulene på ene siden går fremover men går bakover på den andre siden.

Men G 580 er blitt så tung at Mercedes har valgt å ikke gi den tilhengerfeste.

Synd, for det kunne blitt en verdig tilhengerkonkurrent til den like tunge pickupen Ford F-150 Lightning.

Kiloprisen på bilene hadde naturligvis blitt en helt annen. 

Vi har gjennomtestet Ford F-150 Lightning:

«One of a kind» – på godt og vondt

Enda bedre i terrenget

Det er fortsatt snakk om en ramme under bilen, men understellet skal være komplett ombygget på grunn av de fire motorene som er boltet i ramma.

De er på til sammen 588 hester. Omtrent som G 63, men opplevelsen blir nok noe annerledes på grunn av vektøkningen.

BEDRE I TERRENGET: Elmotorer gir fantastiske fordeler.

Fire motorer gir fantastiske muligheter. Blant annet slipper man differensialsperrer, så man får til enhver tid 100 prosent klatreevne dersom det finnes grep.

Bakkeklaringen mellom hjulene øker fordi man ikke har stiv aksel bak. I dette tilfelle 25 cm.

Vadedybden har også økt, fordi man ikke trenger å tenke på vanninntrengning i motoren. Nå kan den vade i 85 cm dybde.

LITE NYTT: Utviklingen skjer så fort at interiøret fra 2018, som fortsatt er ganske uforandret, føles en smule gammeldags i dag. Men alt av infotainment er up to date.

Den lave bakkeklaringen gjør at den tåler stabil kjøring i sidehellinger på opptil 35 grader.

For de som virkelig vil ut i terrenget, kan det være nyttig å vite at inn- og utkjøringsvinkler er på 32 og 30,7 grader.

TikTok-funksjoner

De tre ikoniske knappene for sperrer av foraksel, bakaksel og senterdiff er naturlig nok erstattet med andre funksjoner. Nå har du en knapp for lavserie, for hver enkelt motor har nemlig to gir.

De to andre knappene gir deg G-Turn og G-Steering.

Med G-turn, snur du bilen trill rundt, akkurat som en tanks. Mercedes har satt en limit på to runder, men det er mer enn nok for å briefe på TikTok.

Med G-steering kan du minske svingradiusen betraktelig. Det skal være kjekt på kjøring på løst underlag. Da står et bakhjul stille, så sendes riktig turtall ut på de tre andre hjulene. Funksjonen er aktiv opp til 25 km/t.

I tillegg har du noe de kaller G-Roar. Den er for de som savner lyden av V8-lyden fra sidepipsene i AMG G 63.

Bedre langs veien

Kjøreegenskaper på vei er fortsatt ikke G-klassens sterkeste side – heldigvis. Dette er en terrengbil på stålfjærer med altfor mye effekt, med all den moroa det gir.

BEDRE: G-klassen fikk et voldsomt løft på kjøreegenskaper langs vei med den helt nye versjonen i 2018, selv om den fortsatt er «spesiell» bak rattet. Nå skal de ha gjort ytterligere endringer.

Og selv om man inkluderer adaptiv justerbar demping som standard, tipper jeg det er mer en nødvendighet enn ren godhet fra Mercedes.

Inni er det meste som før. Det er for dyrt å gjøre omfattende endringer der.

Men infotainment-systemet og flere sikkerhets- og assistentsystemer er oppgradert. Og Burmesteranlegget er nå oppgradert til Dolby Atmos.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Snillere

Alle har sikkert sett at man må slå dørene hardt igjen på G-klasse. Det har liksom vært et av varemerkene.

Det skal du slippe fra nå av. Det har de fått til ved å lage større utluftningsdyser fra kupeen som slipper lufttrykket i kupeen kjappere ut.

IKKE SÅ STOR: Selv om alle tenker på G-klassen som stor, er den faktisk ikke det. Bakseteplassen er bare så som så.

Og selv om Mercedes har beholdt de gammeldagse håndtakene, trenger du ikke lenger å trykke knappen hardt inn med tommelen. Nå holder det med en berøring. Velkommen til den elektriske verdenen.

Prisen er ikke fastsatt ennå, men har du flaks, blir den ikke særlig dyrere enn den hardt avgiftsbelagte muskelversjonen.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også