Hopp til innhold

Fra prøveprosjekt til vanlig drift hos Asko i Oslo: Elektrisk varelevering har nå blitt standard

HVERDAG: Nå er elektrisk varelevering standard hos Asko Oslo på Kalbakken. Alle foto og video: Jamieson Pothecary / elbil.no

Asko Oslo på Kalbakken kjøpte sin første elektriske lastebil i 2016. Åtte år senere er el-lastebiler blitt regelen snarere enn unntaket der i gården.

Det kunne fort blitt med den ene elektriske lastebilen i 2016. Den beskrives som en «hjemmelaget sak», og fungerte ikke særlig godt.

Men ambisjonene var større enn som så, og de følte de måtte fortsette å prøve.

Og i 2019 fikk Asko Oslo de første serieproduserte elektriske lastebilene fra Scania. Siden da har de ikke sett seg tilbake.

BÆREKRAFT: Aleksander Jørgenrud er bærekraftansvarlig i Asko Oslo. Se videoen hvor han og andre forteller om Askos bærekraft-satsing.

– Nå gjenstår bare de fire semitrailerne, sier Aleksander Jørgenrud, bærekraftansvarlig i Asko Oslo.

Det er de største bilene, de som kjører flest kilometer, som har vært vanskeligst å elektrifisere.

– Målet vårt er 100 prosent fossilfri distribusjon, konstaterer Jørgenrud.

Klarer seg med færre biler

Da de bestemte seg for å satse på elektriske lastebiler, var innkjøpsprisen den største utfordringen for Asko.

Til tross for støtte fra Enova hadde (og har fortsatt) elektriske lastebiler en betydelig merkostnad. Noe blir spart inn på drivstoff, men det er allikevel en dyr investering.

Hos Asko på Kalbakken har de derfor gjort logistikkendringer som gjør at de kan klare seg med færre biler.

Man skulle kanskje tro at elektriske lastebiler førte til at bilene sto stille mer, på grunn av ladetiden. Men Asko Oslo har utnyttet denne «ulempen», og har gått over til det Jørgenrud kaller en «flakløsning».

– Vi kjøper skap som er løse, og da kan vi ta ned antallet kjøretøyer vi kjøper. Det er i seg selv en miljøgevinst, sier Jørgenrud.

Tidligere lastet sjåføren selv bilen før han eller hun kjørte ut igjen. Nå er det andre ansatte som laster containerne.

Det betyr at sjåføren kan kjøre rett ut igjen med en ny container, eller sette bilen på lading hvis det er tid for det.

– Før kjørte hver bil tre turer per skift, med de elektriske lastebilene våre blir det fire turer per skift, sier Jørgenrud.

Bilene kjører tre skift i døgnet.

Hurtiglading med solceller

De 16 bilene er første generasjon elektriske lastebiler fra Scania. De har 300 kWt batterikapasitet brutto. Av disse er rett i underkant av 200 kWt tilgjengelig, altså netto.

Bilene har et forbruk på cirka 2 kWt/km, noe som gir en rekkevidde på omkring 10 mil. Det holder for Asko på Kalbakken, i og med at rutene her ikke er særlig lange.

– Rekkevidden er tilstrekkelig for oss i dag, men vi kommer til å holde tritt med utviklingen. Neste generasjon bil vi kjøper kommer til å ha større batterier, sier Cato Nøss, teamleder plan og analyse hos Asko Oslo.

FORNØYD MED FØRSTE GENERASJON: Til tross for kortere rekkevidde enn de aller nyeste modellene på markedet, er Cato Nøss fornøyd med lastebilene de kjøpte i 2019.

Alle bilene lader kun på depot, med unntak av én rute hvor det innimellom må fylles på litt underveis.

På depot lader de på hurtigladere fra ABB. Der kan to biler dele på en 180 kW lader og få 90 kW effekt hver. Hvis en bil står alene, lader den på maks 140 kW. 

Strømmen de lader med – den kommer også fra depot. Nærmere bestemt fra solcelleanlegget på tak og fasade hos Asko på Kalbakken.

Solcelleanlegget produserer nok strøm til alle lastebilene, også når de siste fire er på plass. Les mer om Askos solcelleanlegg her:

Asko på Kalbakken er selvforsynt med strøm til lastebil-lading:

Oslos største solcelle­anlegg drifter vare­transporten

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Fossilfrie innen 2026

Det er ikke bare på Kalbakken at Asko er godt i gang med det grønne skiftet.

Asko har 13 regionslagre, som alle har ladeanlegg og solceller. Til sammen har Asko Norge 100 elektriske lastebiler, og skal få 70-80 nye elektriske lastebiler hvert år framover.

Det betyr at Asko er på god til å nå målet sitt om fossilfri transport innen 2026.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også