Asko på Kalbakken er selvforsynt med strøm til lastebil-lading: Oslos største solcelleanlegg drifter varetransporten
Hos Asko på Kalbakken i Oslo drømmer de stort og grønt. Investeringer i solceller og elektriske lastebiler har gjort drømmen til en realitet.
Asko Oslo på Kalbakken forsyner butikker i hele Oslo med dagligvarer. Og det har de lenge ønsket å gjøre på grønnest mulig måte.
Derfor kjøpte de sin første elektriske lastebil allerede i 2016. Samtidig begynte de utbyggingen av solcelleanlegget sitt.
Åtte år senere er både tak og fasade på de to lagerbyggene dekket av solceller. Det er Oslos største solcelleanlegg og teller nå 8800 paneler.
– Her produserer vi to millioner kilowattimer årlig, sier Aleksander Jørgenrud, som jobber som bærekraftansvarlig i Asko Oslo.
Lastebilene på Kalbakken kjører til sammen én million kilometer årlig, og har i gjennomsnitt et forbruk på 2 kWt/km.
Dermed gir solcelleanlegget nok energi til at de kan kjøre all matdistribusjon elektrisk.
Kun semitrailerne igjen
Asko Oslo har 20 egen-eide biler.
– Nå er 16 av 20 lastebiler elektriske, og vi jobber for at de fire siste skal komme på plass i løpet av kort tid. Da vil vi ha 100 prosent fossilfri distribusjon, sier Jørgenrud.
De fire siste bilene er semitrailere. Det er de største bilene og de som hittil har vært vanskeligst å elektrifisere.
Ny regional elektrisk lastebil fra Scania på plass i Norge:
Verdenspremiere hos ASKO for el-lastebil
Testet snøsmelting i vinter
Solcelleanlegget på taket til Asko Oslo har en såkalt «weight-watcher».
Det vil si at de hele tiden kan overvåke snømengden og snøbelastningen på solcelletaket.
Og dersom det skulle bli for mye snø, slipper de heldigvis å måke panelene fri for snø – for solcellene har også en egen snøsmeltefunksjon.
Den snørike vinteren i år ble en god anledning til å teste systemet, som besto testen.
Solceller over hele Norge
Asko Norge har som mål å produsere fornybar energi tilsvarende sitt eget forbruk.
Det er derfor ikke bare Asko i Oslo som har montert solceller – alle de 13 regionlagrene i landet har gjort det samme.
Til sammen har de en årlig produksjon på 17 gigawattimer – og anleggene tilsvarer i størrelse hele 18 fotballbaner.
Det er også investert i syv vindturbiner. Med det nærmer Asko Norge seg målet sitt, men har fortsatt litt å gå på dersom hele transportflåten skal elektrifiseres.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!