Hopp til innhold

Ber ministeren om håndsrekning til næringslivet: – Elektriske nyttekjøretøy bør få kjøre i kollektivfeltet

BØR FÅ TILGANG TIL KOLLEKTIVFELTET: Flere politikere tar nå til orde for at blant annet elektriske lastebiler kan få bruke kollektivfeltet. Samferdselsministeren holder bildøra på gløtt.

Kollektivfeltstengingen i Oslo rammer næringslivet. Byråd Marit Vea (V) har bedt samferdselsministeren om å vurdere en åpning for utslippsfri næringstransport. Ministeren holder bildøra på gløtt.

Det er mye nyttetransport i Osloområdet på en vanlig hverdag. Snekkere skal på oppdrag, varer skal fram og tjenester skal leveres.

I et brev fra byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune til samferdselsministeren uttrykte Oslo-byråden allerede sent i fjor bekymring for dårlig framkommelighet for næringstransporten når ring 1 skulle stenge og elbiler skulle ut av kollektivfeltet.

Sistnevnte har i flere uker ført til lange og saktegående bilkøer på flere strekninger rundt Oslo:

Vi tok en telling etter at elbilene måtte ut av kollektivfeltet:

Hvor er bussene?

Oslo kommune vil gi elektriske lastebiler tilgang

I brevet ber byråd Marit Vea samferdselsminister Jon-Ivar Nygård om å «vurdere å la utslippsfrie lastebiler over 12 tonn få tillatelse til å kjøre i kollektivfeltet mens stengningen pågår».

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Vea skriver i brevet at hun vurderer å gjøre det samme på lokale veier i Oslo. Hun mener dette vil være en håndsrekning til næringslivet, samtidig som det vil stimulere til en raskere overgang til nullutslipp.

REKKER UT HÅNDA: Byråd Marit Vea (V) mener tilgang til kollektivfeltet for elektriske nyttekjøretøy vil være viktig håndsrekning til næringslivet i hovedstaden.

– Kan gjøre at flere bedrifter kjører elektrisk

Elbilforeningen har sendt brev til både kommunen og Statens vegvesen om kollektivfelt-stengingen. Gjenåpning av kollektivfeltene for elektriske lastebiler er ett av flere forslag fra organisasjonen. Foreningen ber om at også de elektriske varebilene inkluderes:

– De elektriske nyttekjøretøyene utgjør såpass få kjøretøy at de ikke vil være til hinder for kollektivtransporten. Det er smart å også gi de elektriske varebilene tilgang, fordi man da effektivt utnytter den vegkapasiteten man faktisk har, heller enn å skape mest mulig kork og kaos, sier Bu i Elbilforeningen.

Bu tror at tilgang til kollektivfelt vil kunne overbevise nye bedrifter til å vurdere utslippsfrie nyttekjøretøy.

Mens elbiler dominerer nybilsalget, så er bare 4 av 10 nye varebiler i Oslo og Akershus er elektriske. For lastebiler er andelen enda lavere, her er bare nye 2 av 10 nye lastebiler elektriske.

Kvinne står lent mot bil. Mann sitter inne i bilen..

Majorstuen Trafikkskole valgte Elbilforeningen bedrift:

– Nå har vi endelig en fornøyd regnskapsfører

Viktig å gi plass til næringstransporten, mener ministeren

Saken er også blitt tema på Stortinget, og det kan virke som om ministeren er på gli.

I et svar til stortingsrepresentant Himanshu Gulati (FrP) skriver samferdselsministeren Jon-Ivar Nygård at det er viktig å sikre framkommelighet for næringstransporten under stengingen av ring 1.

Ministeren skriver også at «framkommeligheten for næringstransporten vurderes prioritert ved å omgjøre kollektivfelt på utvalgte strekninger til tungtrafikkfelt».

Han presiserer at dette ikke må være til hinder for busstrafikken.

Bør ikke gjelde fossile lastebiler

Hvilken typer næringstransport som skal få tilgang, vil kanskje bli en diskusjon framover.

I brevet til samferdselsministeren viser byråd Vea til et forslag fra Norges lastebileierforbund om at alle lastebiler over 7,5 tonn bør få kjøre i kollektivfeltet i perioden Ring 1 er stengt.

Oslo-byråden skriver:

«Jeg vil advare mot en slik løsning. Det er svært viktig at
kollektivtrafikken sikres god fremkommelighet mens Ring 1 er stengt, kollektivtrafikken er helt avgjørende for å redusere ulempene ved stengingen av Ring 1. I tillegg vil en slik løsning ikke bidra til å
stimulere til en raskere overgang til utslippsfri tungtransport.»

Til Elbilforeningen opplyser byråd Vea at Statens vegvesen vurderer at det er for tidlig å evaluere effekten av kollektivfelt-stengingen nå, og at fagetaten først ønsker å se på spørsmålet om tungbiler i kollektivfeltet til høsten.

Byråden skriver at kommunen derfor vil avvente evalueringen, før de tar opp spørsmålet på nytt.

Les også