#elsykkeltour17: Berlin – København på elsykkel
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Elsykkelferie – er det helt uproblematisk? Elbilforeningens Hulda Tronstad tester ruta Berlin – København. Her får du vite det du trenger om elsykkel og elsykkeltur, om lading og ladesteder, og om hvor herlig sykkeltur er om sommeren!
Nordmenn reiser ofte både til Berlin og København – hvorfor ikke sykle mellom byene? Og med elsykkel går jo ruta som en lek og med et flir om munnen. Eller? Nå er det klart for den den første norske «testen» av en elsykkelrute.
Velkjent rute
Tronstad skal nå teste ruta Berlin – København. Ruta er velkjent og har en egen nettside som gir god informasjon underveis. Men fungerer det greit med elsykkel? Hvor lenge varer batteriet på en elsykkel når du har opp-pakning? Får vi ladet sykkelen på en enkel måte?
– Jeg er spent på om vi kan bringe noe av erfaringene tilbake til Norge for tilrettelegging også for elsyklister. Tyskland er et fantastisk land for sykling, og de ligger i har tatt mål av seg for å bli det beste landet i Europa for sykkelturisme. Norge har kanskje noe å lære av denne tilnærmingen, sier Tronstad. Og kanskje finner hun flere elsyklister langs ruten? Turen er detaljert planlagt, også de offisielle ladestasjonene som skal testes ut. Turen går over to tyske delstater: Brandenburg og Mecklenburg-Vorpommern, samt over de danske øyene Falster, Bogø, Møn, og Sjælland.
Teste lading og distanse
Hvordan passer ulike elsyklene ? Med på turen er en Merida elsykkel med Bosch midtmotor, og en elsykkel fra EcoRide med bakhjulsmotor. Et av målene er å teste bruksopplevelsen av de ulike motorene med opp-pakning og over distanse – erfaringene som kan være nyttige til andre som vurderer elsykkeltur. Ladestopp er lagt inn ved lunsjtider, samt at batteriet skal full-lades hver natt.
Turen er stort sett lycra-fri, og her er det lette sommerkjoler og sandaler som er sykkelantrekket.
– Vi sykler i antrekk vi finner behagelig, og som elsyklist trenger man ikke lycra, sier Tronstad. Bagasjen er skåret ned til et minimum, og telt og sovepose er lagt hjemme. Her blir det overnatting i rene laken hver natt. Ullsokker til å ha inni sandalene og regnjakke er likevel med i tilfelle ruskevær.
Lang erfaring
Hulda Tronstad har ledet Norges største elsykkelprosjekt, Jobbsykkelen, som fikk om lag 30 000 nordmenn til å teste elsykkel for første gang. Hun er i dag rådgiver innen elektrisk mobilitet i Elbilforeningen. Her fungerer hun som rådgiver for det offentlige og private innen elsykkel og han blant annet ansvar for elsykkelstatistikken og elsykkeltester i Norge. Hulda Tronstad er erfaren tursyklist og vært på sykkelturer siden hun var 14 år. Hun har testet bysykler og sykkelruter i mange land. Hun har også syklet med fire barn på sykkelturer, hvor de minste var tvillinger på 15 måneder.
– Sykkelferie er fantastisk både med og uten barn. Det spennende nå er å være med på å legge til rette for at elsykler som blir kjøpt, også blir en kilde til turopplevelser i ferier.
Med på turen er en relativt uerfaren elsyklist, Marianne Bakke, som likevel har en del teoretisk erfaring med elsykler, i form av oversettelse av Elbilforeningens elsykkeltester til norsk.
Følg turen på twitter: #elsykkeltour17
Følg turen på instagram: elsykkeltour17