Hopp til innhold

Test av Tesla Model S P90DL: En skikkelig drømme-elbil

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mens mange venter på Model X, er P90D Ludicrous-utgaven av Tesla Model S uten tvil det beste elbilprodusenten har levert i Norge så langt.

MINITEST: Undertegnede har prøvekjørt eller testet mange av dagens – og tidligere – tilgjengelige Tesla Model S-versjoner, og eier dessuten en selv. Denne gang bød det seg en mulighet til å se litt nærmere på den aller heftigste P90D-utgaven med Ludicrous-tillegget. Men én ting er kreftene elbilen byr på. Det mest interessante er likevel hvordan autopiloten fungerer. Teknologien demonstrerer hvor langt Tesla har kommet på dette området. Det er dessuten enkelt å fastslå at firehjulsdrift gjør Model S godt. Flere forsøk på å stoppe og så ta i gang igjen i sleipe motbakker viser at elektrisk drift på alle fire leverer varene – og matcher det beste av firehjulsdrevet på markedet, uansett drivstoff.

Kan ta andre veier

Autopilot er utvilsomt bilens mest fascinerende utstyr. Derfor gikk det mest tid til å prøve ut dette i praksis under den korte tiden jeg hadde med bilen. Teknologien baserer seg på kamera og radar i fronten, 12 ultralydsensorer (rekker 4,9 meter i hver retning fra bilen uansett hastighet) og et digitalt styrt bremsesystem. Systemet aktiveres via to ekstra knepp på cruisekontrollen, og et ratt dukker opp i instrumentpanelet. blogg 20160329 P90D side bak 800 Langs landevei og på motorvei virker systemet (nesten) knirkefritt. Bilen orienterer seg i forhold til midt- og kantlinje, og den gjør det stort sett på svært stødig vis. Samtidig er det forståelig at man får påminnelse om å holde hånden på rattet. For dersom veioppmerkingen er tidvis skitten og utydelig, som under denne testen – eller fraværende – kan bilen finne på å ta andre retninger enn planlagt.

Ikke på smalere veier

For å gjøre kjøreopplevelsen enda mer bekvem, holder det dessuten å skru på blinklyset for å få bilen til å skifte felt. Som nevnt krever autopiloten at bilen har kantlinjer å forholde seg til. Derfor sier bilen selvsagt – og konsekvent – nei til å aktivere selvkjøring der kjørebanen ikke har noen midtlinje som skiller kjørefeltene. blogg 20160329 P90D autopilot 800 Den adaptive cruisekontrollen fungerer imidlertid utmerket hele veien, men denne teknologien er ikke like særegen som resten av automatikken – siden en rekke produsenter tilbyr nettopp slik cruisekontroll. Vi fikk dessverre ikke testet Summon (selvparkering) ved denne korsveien, på grunn av mangel på app-tilgang. Ved hjelp av denne funksjonen skanner bilen etter en ledig parkeringsplass, og lukeparkerer på eierens kommando.

Ei kule til over millionen

Under norske forhold er det vanskelig å få noe særlig fart i sakene på lovlig vis. Derfor er det bare å konstatere, enkelt og greit, at denne utgaven går som ei kule i Ludicrous-modus (0-100 km/t på 3,0 sekunder). Firehjulsdriften betyr dessuten at bilen, selv med den aktuelle ytelsen, har godt feste ved akselerasjon også på vått underlag. blogg 20160329 P90D interiør 800 Skyvet den leverer er nesten av en annen verden, og demonstrerer med all tydelighet at «electric is the new cool». Og ikke bare for dem som ser den åpenbare miljøfordelen, men også for dem som er ute etter en overlegen drivlinje. Så koster det, nær sagt dessverre, også en god slump kroner å sikte høyest i Teslas modellutvalg.  Den aktuelle bilen hadde en utsalgspris på drøyt 1,2 millioner kroner (Ludicrous, autopilot, luftfjæring, beste lydanlegg, vinterpakke, panoramatak, premium interiør/next gen-seter, spoiler, røde Brembo-kalipere og barneseter). Det er over en halv million mer enn undertegnede betalte for en maksutstyrt S 85 for snart to år siden. Sistnevnte står seg fortsatt veldig bra, så det er ikke noe stort nederlag at drømme-elbilen befinner seg et godt stykke utenfor økonomisk rekkevidde.

TEKNISKE DATA: Tesla Model S P90D Ludicrous

Ytelse: 568 kw/762 hk Dreiemoment: 967 Nm Blandet forbruk (test): 2 kWh/mil Rekkevidde (oppgitt): 509 km (NEDC)/430 km (EPA) Batteri: 90 kWh brutto Ombordlader: 11 kW AC Egenvekt: 2.187 kg LxBxH: 4,97×1,96×1,43 Toppfart: 250 km/t 0-100 km/t: 3,0 sek Pris: 1,2 millioner kroner inkl. utstyr (P90D uten Ludicrous fra 889.300). blogg 20160329 P90D bagasje 800

Flere Model S-tester fra arkivet

1.000 kilometer med Tesla Model S 70D (2015) Myteknuser Lunde tester Model S (2014) Roadtrip med norgesklar Tesla Model S (2013) blogg 20160329 P90D foran 800