EU strammer til utslippsreglene for tungtransporten: Nye utslippsreduksjoner i 2030, 2035 og 2040
Nye tider for lastebiler, busser og turbusser: Nå har EU vedtatt strengere utslippsregler for tungtransporten.
I en pressemelding mandag fra Det europeiske råd fremgår det at EU-organet har vedtatt nye og strengere CO2-begrensninger for tungtransporten enn hva det eksisterende regelverket i EU tillater.
De nye reglene vil redusere fremtidige utslipp fra veitransporten, samtidig som de utvilsomt vil hjelpe elektriske tungtransport-kjøretøy og andre nullutslipps-alternativer med å konkurrere seg inn i markedet.
Etter langvarige forhandlinger, er det nå klart at nye lastebiler i EU samlet sett skal slippe ut 45 prosent mindre CO2 innen 2030 – det eksisterende målet var her på 30 prosent.
I tillegg skal de slippe ut 65 prosent mindre innen 2035 og 90 prosent mindre innen 2040.
De nye reglene gjelder for lastebiler over 7,5 tonn og turbusser.
Innen 2035 skal dessuten alle nye bybusser i EU være utslippsfrie, og målet er at 90 prosent skal være utslippsfrie allerede i 2030.
EU har dermed nå de mest ambisiøse regionale standardene for utslipp fra tunge kjøretøy i verden.
Tunge kjøretøy står for over 25 prosent av klimagassutslippene fra veitransporten i EU.
Men Norge har, som vanlig, mer ambisiøse mål, selv om det ikke er krav. Her hjemme skal alle nye lastebiler i 2030 være nullutslipp:
De nye EU-reglene som nå er vedtatt skal kunne forhindre at rundt en milliard tonn CO2 blir sluppet ut frem til 2050, ifølge enkelte estimater.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!