Hopp til innhold

Bruker elbilen din veldig mye strøm av og til? Fem grunner til at du får høyt forbruk

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

REKKEVIDDE-ANGST? Det finnes mange faktorer som kan øke forbruket og senke rekkevidden. I videoen over forteller Elbilforeningens ladeekspert Lars Godbolt om de vanligste grunnene til at bilen din bruker mer strøm enn vanlig. Foto og video: Jamieson Pothecary / elbil.no

Bruker bilen din flere kilowattimer på mila enn du regnet med? Her er fem grunner til at elbiler noen ganger har høyere forbruk enn normalt.

Noen ganger viser måleren på skjermen et mye høyere energiforbruk enn den ellers gjør. Som regel tilbyr heller ikke bilen noen forklaring på hvorfor det skjer. Med høyere forbruk blir det også lavere rekkevidde, noe vi elbilister ofte er opptatt av.

Vår ladeekspert Lars Godbolt har samlet de vanligste grunnene til at bilen din bruker mer strøm enn vanlig. Les videre, eller sjekk ut videoen i toppen av saken.

Fart

Luftmotstand er en av de store faktorene som øker forbruket ditt. Den henger sammen med hvor fort du kjører.

Jo høyere fart, jo mer jobber lufta mot deg. Det er grunnen til at mange elbilmodeller har et mest mulig strømlinjeformet design.

Kjører man mye på motorveien vil man derfor bruke mer strøm. Rekkeviddestimatet i bilen din vil også vise mindre rekkevidde enn normalt når du har kjørt en stund i høy hastighet, siden bilen beregner rekkevidde ut fra hvor mye du forbruker på mila til enhver tid.

Når du starter bilen, vil altså rekkevidde-estimatet som dukker opp ta utgangspunkt i forbruket på forrige kjøretur

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Vær

Regn, slaps og snø gjør det ikke bare mer krevende å gå, det krever også mer av bilen din på veien.

Glatt og ujevnt føre øker rullemotstanden til dekkene. Bilen din må derfor jobbe hardere for å opprettholde farten og holde deg på veien.

Er det full snøstorm ute må du derfor regne med høyere forbruk, noe som også henger sammen med vårt neste punkt.

MOTSTAND: Regn krever mer energi for framdrift enn mange tror. Store vanndammer suger krefter fra bilen og kan øke forbruket kraftig.

Kulde

Snør det er det som regel også kaldt, noe som påvirker fremdriftsbatteriet ditt. Minusgrader gjør at det blir mer motstand i batteriet og derfor blir det mindre effektivt.

Et varmt batteri presterer bedre enn et kaldt, noe som også merkes på ladehastigheten.

DERFOR LADER IKKE BILEN DIN RASKERE: Sjekk ut denne videoen hvis du synes bilen din lader tregt ved lyn/hurtigladestasjonene.

For å få mer ut av batteriet i kulden kan du justere ned kupétemperaturen på klimaanlegget et par hakk, og heller bruke ratt og setevarmer mer aktivt.

Det bruker mindre energi enn varmeanlegget.

Kjørestil

Det å trykke for hardt på wattpedalen øker ikke bare sjansen for å bli fotgjenger, det øker også energiforbruket ditt.

Hyppig akselerasjon bruker mer energi enn om du kjører jevnt og trutt i trafikken.

Mange moderne elbiler har også egne kjøremoduser som hjelper deg å kjøre energieffektivt, og som rett og slett begrenser effekten for deg.

PROPPFULL: Tung last kan gi betydelig innvirkning på bilens forbruk og rekkevidde.

Last

Laster du bilen full med folk og bagasje må du også regne med at det blir tyngre for motoren å dra på ekstra vekt enn til vanlig dagligdags kjøring.

Bruker du skiboks eller henger får du i tillegg til vekt, også ekstra med luftmotstand som påvirker forbruket ditt.

Har testet hva last på tak og henger har å si for rekkevidden:

Så mye kortere kommer du …

Vær, fart og vekt er altså sentralt for å forutsi hvordan forbruket ditt kommer til å se ut. Er du ny med elbil anbefaler vi å sjekke ut spillelisten vår på YouTube, hvor vi gjennomgår flere nyttige tips.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også