Hopp til innhold

Fem stjerner til Jaguar I-Pace i kollisjonstest

Denne artikkelen ble revidert for over ett år siden, og kan være utdatert.

EuroNCAP bekrefter overbevisende sikkerhetsnivå i Jaguars aller første elbil.

Ikke nok med at Jaguar I-Pace ble kåret til Årets bil 2019 denne uka. Nå er det klart at den også leverer bra på sikkerhet, etter at testdisiplinene hos EuroNCAP er gjennomført.

Sikkerhetsnivået for fører og passasjer ble vurdert til 91 prosent, mens det ble 81 prosent for barn i baksetet. Samtidig ble det 73 prosent i disiplinen som ser på skånsomhet mot myke trafikanter og 81 prosent score for aktivt sikkerhetsutstyr.

I april gjorde Nissan LEAF dessuten en enda bedre jobb i de to første disiplinene, men var svakere på aktivt sikkerhetsutstyr og fotgjengersikkerhet. Se også vår gjennomgang av tidligere testede elbiler.

Dette er avgjørende for fem stjerner

Hver eneste bil som er innom laboratoriet gjennomgår ulike kollisjonstester:

I-Pace-kupeen forble stabil etter møtet med den deformerbare hindringen, med klare indikasjoner på god beskyttelse for knær og lårbein for fører og passasjer – og øvrige. Generelt fant man bare en svakhet i området rundt førers kne.

I frontkollisjonen var brystbeskyttelsen tilfredsstillende for både fører og passasjerer bak, mens stolpe- og sidetestene ga full pott. Eneste trekk i denne disiplinen var den geometriske vurderingen av baksetet; denne indikerte marginal whiplashbeskyttelse.

I senere år har det også blitt stadig viktigere – for å oppnå de høythengende fem stjernene – at bilene er så skånsomme som mulig mot myke trafikanter ved sammenstøt.

Ikke minst at bilene har mye aktivt sikkerhetsutstyr standard, som for eksempel autobrems, nødfilholder og setebeltepåminnelse.

Les mer om om hvordan Euro NCAP har oppdatert testrutinene

Hydrogenbil leverte solid

Hydrogenbilen Hyundai Nexo (over) kom også fra kollisjonstestene hos EuroNCAP med fem stjerner, og viste seg totalt sett bedre enn I-Pace på sikkerheten for voksne og barn ombord.

Sikkerhetsnivået målt på myke trafikanter var samtidig noe lavere enn I-Pace, i tillegg til marginalt lavere score for aktivt sikkerhetsutstyr.

I samme testrunde leverte forøvrig fossildrevne Jeep Wrangler et katastrofalt dårlig resultat.