Hopp til innhold

På vei hjem til jul? Fersk elbilist? Her er tipsene du kan trenge i jula

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

FERSKING? Unngå å lage kø, ikke hurtiglad over 80 prosent, oppfordrer Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening (foto: Norsk elbilforening/Nadia Frantsen).

Skal du låne en elbil, eller har nylig kjøpt – og aldri hurtigladet før? Følg våre «elbil for dummies»-råd, så går det nok helt fint.


– Tørk svetten av pannen, vi gir deg hurtigladingens ABC. Daglig svarer vi på spørsmål om lading fra medlemmer over hele landet, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

1. Velg riktig kabel

Hurtigladestasjoner kan anses som elbilens svar på bensinstasjoner. Når du ankommer hurtigladeren vil du se at det som regel er festet to forskjellige kabler med ulik kontakt på den.

– Hvilken av kablene du må velge, avhenger av hva slags bil du har. Noen bilprodusenter har utstyrt sine elbiler med én type hurtigladekontakt, CHAdeMO, mens andre har utstyrt sine elbiler med den vanligste hurtigladekontakten, CCS. Du ser lett hvilken som passer, forklarer Christina Bu.

2. Unngå å lage kø – ikke hurtiglad over 80 prosent


– Avslutt ladingen når du har nådd 80 prosent. Typisk tar det 30 minutter på dagens mest vanlige elbiler. I de fleste biler faller ladehastigheten mye fra 80 til 100 prosent. Det tar lang tid, er dyrt – og vil fort skape unødige køer og frustrasjoner å lade de siste 20 prosentene, mener Bu.

Merk at det tar mer tid å lade dersom batteriet er kaldt.

– Kan du ikke lade der du kommer, lønner det seg å hurtiglade rett før du kommer fram, i stedet for å utsette det til starten på hjemturen, anbefaler Bu.

GIR LADERÅD: Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu.

3. Sjekk hvor raskt bilen din kan lade


Ladetiden avhenger av elbilens batteristørrelse og hvor mye det tar imot. De aller fleste hurtigladere leverer 50 kW, men det er stadig flere lynladere der ute med 150 kW effekt. Om laderen kan levere 150 kW, men bilen din bare tar imot 50 kW, er det lurt å se etter en vanlig hurtiglader, dersom det er mulig.

– Om du ikke får benyttet den ekstra effekten i laderen uansett, er det lurere å la en annen elbilist få bruke den for komme seg raskere videre. Slik skaper vi mindre ladekø, sier Bu.

4. Riktig bruk av hurtiglader


Det finnes ikke én oppskrift på hvordan man lader på de ulike hurtigladepunktene, fordi fremgangsmåten kan variere noe fra ladepunkt til ladepunkt. Følg instruksjonen som står på laderen.

Likevel er det et par ting som er greie å vite før du setter i gang:

Dra på langtur med ElbilAppen og Ladeklubben

På hurtigladere betaler du, hos de fleste operatørene, per minutt du står og lader, eller en kombinasjon av minutt og kWt. Les mer om hva hurtiglading koster her.

– Enkelte operatører kan nok med fordel informere tydeligere om minuttprising på ladestasjonene. Det blir fort dyrt dersom du står tilkoblet lengre enn du trenger. Dessuten er det ikke akkurat god ladeskikk, sier Bu.

Lade der du tilbringer julen?

Og apropos dyrt: Planlegger du å saktelade der du skal være i juleferien? Med de strømprisene vi har nå, er det på generelt grunnlag lurt å lade om natten. Men skal du gjøre det, bør du forsikre deg om at du lader på en trygg og brannsikker måte, og vi anbefaler da hjemmeladeboks.

Hvis du ikke bruker ladeboks, men velger å benytte deg av laderen du plugger rett i stikkontakten, bør du først lese litt om hvordan du sikrer deg her.

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!