Posten har hatt elektrisk lastebil på Svalbard i ett år: – Fins ingen unnskyldning for andre lenger
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Hver dag kjører lastebilen fra kaien i Longyearbyen til flyplassen på Svalbard – uansett vei- og værforhold.
Posten byttet i fjor ut hele kjøretøyparken med elbiler på Svalbard.
Nå har den største av de elektriske bilene rundet ett års tjeneste i det arktiske samfunnet.
– Det har gått veldig bra å kjøre med elektrisk lastebil her i Longyearbyen. I utgangspunktet er jo denne som skapt for vårt bruk på Svalbard, sier Olaf Ervik, daglig leder ved Bring Cargo Svalbard AS.
Totalt er det snakk om 4,5 mil med veinett om vinteren og 5,5 mil om sommeren:
– Så rekkeviddeangst har aldri vært noe tema, forteller han i en pressemelding fra Posten.
Han har ansvaret for Bring-terminalen på Svalbard, som var først i Posten-konsernet med å ta i bruk en helelektrisk kjøretøyflåte – en milepæl som altså ble passert for ett år siden.
Prikken over i-en ble den 19 tonn tunge elektriske Scania-lastebilen som da ble tatt i bruk som verdens nordligste el-lastebil i fast trafikk.
Gode erfaringer
Etter siste innkjøp i fjor ser den elektriske bilparken slik ut:
- En Scania lastebil – til henting av pakker og gods
- To Volkswagen e-Crafter varebil – til levering av pakker og gods
- En Toyota Proace – til levering av post
– Vi hadde gode erfaringer med elvarebiler, men vi var så klart litt spente på hvordan det ville gå med et mye større kjøretøy. Det er jo noen ekstreme værforhold her som du ikke får så veldig mange andre steder i verden, sier Ervik.
Han kan fortelle at el-lastebilen fungerte utmerket, selv om det har vært minus 30 grader og mye vind.
Hver dag kjører lastebilen fra Bring-terminalen på kaien i Longyearbyen til flyplassen.
Der tar den imot gods og pakker enten fra postflyet to ganger i uka, eller et av ruteflyene som ankommer hver eneste dag.
– Denne terminalen er på mange måter matlageret for hele Longyearbyen og Svalbard. Så lastebilen har en viktig funksjon i vårt daglige logistikkarbeid, og for at vi kan gjennomføre en samfunnskritisk og ikke minst livsnødvendig operasjon herfra. Da er det jo greit at den fungerer som den skal, sier Ervik.
I tillegg til flytransportene til og fra øya går fraktskipet MS Norbjørn som det eneste faste forsyningsskipet mellom fastlandet og Svalbard. Hver tiende dag ankommer skipet med forsyninger.
– Når vi får dette til på Svalbard så finnes det ingen unnskyldninger lenger andre steder heller, sier Ervik.
Selvforsynt med strøm
I løpet av noen korte måneder skal et solcelleanlegg på terminalen i Longyearbyen bygges og stå klart. Monteringen er i ferd med å settes i gang, og stillas er allerede satt opp rundt bygget.
Når solcellepanelene er ferdig montert, vil terminalen – og ikke minst den helelektriske kjøretøyparken – være selvforsynt med grønn energi.
– I hvert fall de fire månedene i året vi har mye sol, sier Ervik.
Han forteller at de gleder seg veldig til å få dette på plass, både med tanke på utgifter, men også med tanke på klimaregnskapet.
Og utfasingen av dieselbiler til fordel for elektriske kjøretøy har også hatt andre positive bieffekter.
– Både med tanke på støy i bybildet og ikke minst her på terminalen. I tillegg har vi jo heller ikke eksosutslipp når vi rygger inn bilen for å losse av. Arbeidsmiljøet blir jo da naturligvis mye bedre for oss som jobber her, avslutter Ervik.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!