Elbil trekker mystisk doning verden rundt: Fire år på veien i et sommerfuglhus av solceller og «søppel»
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
For et par uker siden var de nordpå, vi møtte dem i Oslo. De neste 1200 dagene skal Solar Butterfly-gjengen inspirere til – og vise verden – klimatiltak som funker.
– Norge er pionérer innen grønn mobilitet. Selvsagt måtte vi ta turen innom Norge, og ikke minst Oslo, sier Climate Pioneer World Tour-deltager Frédéric Michaud entusiastisk til elbil.no.
Dette er vel nærmest som en beskrivende undertittel å regne for prosjektet, som går under navnet Solar Butterfly.
Drøye fire måneder senere, har deltakerne allerede lagt bak seg et solid antall kilometer og ladestopp siden reisen startet i Sveits i mai i år.
I mellomtiden har de besøkt 14 land og tilbakelagt over 15.000 kilometer.
Her er artikkelen vi skrev om prosjektet mens de ennå befant seg i Sveits og forberedte seg for fullt til den fire år lange verdensturneen:
Flere Norges-stopp denne sommeren
Sent i forrige uke hadde følget i Solar Butterfly-ekspedisjonen kommet til hovedstaden, der elbil.no møtte dem utenfor Teknisk Museum i Oslo.
«Climate Pioneer World Tour» startet derimot i Sveits, og skal besøke hele 34 europeiske land fram til november, med en ny destinasjon hver dag.
Deretter forlater ekspedisjonen Europa, men fortsetter videre ut i verden de neste godt over tre årene. Da skal til sammen seks kontinenter og minst 90 land besøkes.
Og besøket i Oslo nå var heller ikke første gang de var innom Norge.
Tidligere i sommer krysset teamet grensen lenger nord i landet med flere innlagte stopp, blant annet i Lakselv og Nordkapp, Alta, Tromsø, Fauske, Narvik, Mo i Rana og Trondheim.
Fokus på klimaløsninger
Solcelle-sommerfuglen de sleper med seg har fått navnet «Larso» (navnet er et anagram av solar), og du kan følge dem på Facebook her, på Instagram her eller på YouTube her.
Dersom du har lyst til å bli med på en del av ekspedisjonen, kan du sende en e-post hit.
«Larso» er altså en gedigen solcellepaneldrevet tilhenger som fungerer som bolig/kontor/TV-studio for ekspedisjonsdeltakerne underveis.
Og som interessevekker for alle oss andre, må vi jo nesten legge til.
For når alle solcellepanelene er brettet ut, ser tilhengeren ut som en enorm sommerfugl.
Målet med turen er altså å jakte etter klimavennlige prosjekter og miljøengasjerte ildsjeler – som de så skal løfte fram for verden underveis, og i etterkant.
Hovedsakelig laget av resirkulerte materialer
Når man først skal jobbe for miljøet, er det ingenting som er overlatt til tilfeldighetene. Hver minste detalj av turen har passert et resirkulert nåløye, om vi kan si det slik.
Til og med hvordan crewet skal kunne gå på do:
– «Larso» er konstruert av hele 800 kilo materialer laget av resirkulert plast. Ellers har vi forsøkt å bruke resirkulert aluminium der det er mulig. Til og med møblene er laget av resirkulert papp, forteller Frédéric Michaud.
Videre får vi vite at klærne crewet bruker, er laget av 100 prosent organisk og klimanøytralt stoff.
– I teorien kan vi spise klærne våre, men jeg velger heller å ha dem på meg, humrer Frédéric.
Også når de skal dusje er ideen om energibesparelse og gjenbruk ivaretatt.
Varmt vann som renner ned i sluken brukes for å varme kaldt vann til neste dusjeøkt, i tillegg til strøm generert fra solcellene på taket.
– På denne måten sparer vi opp mot 66 prosent energi, kontra å varme vann på den konvensjonelle måten, forklarer Frédéric.
Men så var det det unevnelige – og akk så uunngåelige:
– Når man må, så har vi en bærbar kompost-do laget av klimanøytralt tre. Bortsett fra det miljøvennlige aspektet, er det beste med den at den lukter ingenting.
Soldrevet billading
En gedigen verdensturné over fire år og over 200.000 kilometer med en Tesla Model X som trekker en tilhenger på tre tonn, kan umulig gjennomføres uten å være en miljøbelastning, tenker du nok sikkert nå.
Hele 70 kvadratmeter solceller på taket av «Larso» brettes ut når hengeren er parkert.
90 prosent av energien brukes til å lade elbilen, resten til å drive fasilitetene.
– Under riktige forhold klarer vi å kjøre 300 kilometer per dag, forteller Frédéric.
Om dette er noe vi kan se fram til som en løsning for campingvogn, er en tanke Frédéric ikke er helt fremmed for.
– Denne turneen er først og fremst for å fremme klimavennlige prosjekter og miljøengasjerte ildsjeler. Solcelle-teknologien er ikke helt der den trenger å være for at dette kan bli en fullverdig løsning i hverdagen. Men vi har allerede inspirert andre og hørt om flere som tester ut slike løsninger for fritidsbiler.
På spørsmål om hva som har imponert Frédéric og Solar Butterfly mest hittil, er han ikke i tvil.
– Barna vi møter! De er så nysgjerrige, og det er de som skal «arve» verden. Klarer vi å inspirere dem allerede i en ung alder, vet vi at verden ligger i gode hender i framtiden.