Statens vegvesen satser tungt: Flere rasteplasser og lademuligheter for tungbil
Statens vegvesen har satt seg mål om minst 80 døgnhvileplasser og 31 ladestasjoner for tungbil langs riksveinettet innen 2030.
Transportbransjen har lenge etterspurt flere og bedre raste- og hvileplasser for sjåfører i Norge. De siste årene har også spørsmålet om lading dukket opp.
Ideelt sett bør sjåførens pause og lading av den elektriske lastebilen gjennomføres samtidig. Pausene til lastebilsjåfører er regulert gjennom kjøre- og hviletidsbestemmelser.
Hovedregelen er 45 minutters pause halvveis i arbeidsdagen og døgnhvile på minst 11 timer før neste arbeidsdag kan begynne.
Regjeringens tungbilpakke får bein å gå på
I Nasjonal transportplan 2025-2036 ble det vedtatt en tungbilpakke på 3,7 milliarder kroner for å elektrifisere tungtransporten. Målet er at alle nye lastebiler som selges i 2030 skal være utslippsfrie.
Tungbilpakken skal sørge for flere og bedre raste- og hvileplasser, også med lademuligheter. Nå viser Statens vegvesen fram planene for hvordan denne pakken skal settes ut i live.
– Det skal bli bedre for alle sjåfører med døgnhvile på tilrettelagte plasser over natt og ved pause. I tillegg skal vi sørge for lademuligheter til elektriske tunge kjøretøy, sier sjefingeniør Stein Brembu i Statens vegvesen i en pressemelding.
Hvordan skal pengene brukes?
Da tungbilpakken ble foreslått av regjeringen, var det en gladnyhet for elektrifisering av tungtransporten. Flere har allikevel påpekt at det var lite detaljer om hvordan pengene skulle brukes og fordeles.
Nå presiserer Statens vegvesen at 1,7 milliarder kroner skal brukes til raste- og døgnhvileplasser og ladeplasser i perioden 2025-2030. Resten av de 3,7 milliardene skal gå til økte utgifter for drift i perioden 2025-2036.
– Vi er glade for at Statens vegvesen nå er i gang med konkretiseringen. Det er viktig at ladeplassene kommer raskt på plass, slik at flere bedrifter kan bytte fra fossil til elektrisk drift, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Oppgradere og bygge nytt
I dag finnes det 50 døgnhvileplasser langs riksveinettet i Norge. Innen 2030 skal antallet være minst 80, ifølge Statens vegvesen.
I tillegg skal det bygges minst 31 ladestasjoner i forbindelse med raste- og døgnhvileplassene. Her får antagelig Statens vegvesen hjelp av ladeselskapene og Enovas støtteprogram for tungtransportlading.
Statens vegvesen har utarbeidet et plangrunnlag for hvordan målene i Nasjonal transportplan 2025-2036 skal nås.
I planen tar utgangspunkt i krav i EU-regulativ og i nasjonale mål, og beskriver behovet for døgnhvile-, raste- og ladeplasser. Hele plangrunnlaget kan leses ved å trykke her.