Hopp til innhold

Eget støtteprogram til etablering av ladeinfrastruktur: Enova vil speede opp elektrifi­seringen av tunge kjøretøy

GÅR PÅ FRAM: Andelen nybilsalg av elektriske lastebiler steg fra 0,4 prosent i 2020 til 7,6 prosent i 2022. Nå tilbyr Enova støtte til utbygging av offentlige ladestasjoner for tunge kjøretøy. Den gjelder for de to neste årene, avhengig av etterspørsel. Foto: Volvo

Mandag la Statens vegvesen fram en ladeplan for tunge kjøretøy langs norske riksveier. I dag følger Enova opp med et nytt støtteprogram.

Støtten gjelder for utbygging av offentlige ladestasjoner for tunge kjøretøy, altså lastebiler over 3,5 tonn.

– For at nullutslippskjøretøy skal oppnå konkurransedyktighet må de totale kostnadene for kjøretøyet ned, og samtidig må transportørene ha tilstrekkelig tilgang til lading, sier markedssjef i Enova, Marie Tranaas Skjærvik i en pressemelding.

Og for at kommersielle selskap skal investere i elektriske kjøretøy er det, ifølge Skjærvik, en forutsetning at grunnleggende infrastruktur kommer på plass.

Regjeringens ladeplan for tungtransport er klar:

Skal sikre et nett­verk av lade­stasjoner for store kjøretøy 

Må ha minimum fire ladepunkt

For å delta i konkurransen om støtte må prosjektet gjelde etablering av ladestasjon med minimum fire ladepunkt med 350 kW effekt per punkt. 

Støtten som kan gis er begrenset oppad til ti millioner kroner.

– Dette støtteprogrammet skal stimulere til økt kjøp og bruk av tyngre elektriske kjøretøy. Ordningen vil bidra til bruk av elektriske kjøretøy på de lengre transportetappene og i de tilfeller hvor kjøretøyene har en daglig kjørelengde utover forventet rekkevidde, sier Skjærvik.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Hun understreker at tunge kjøretøy har behov for en infrastruktur som er tilrettelagt kjøremønsteret til sjåførene som også må ta hensyn til regelverk for kjøre og hviletid

– Kjøretøyene skal elektrifiseres i full fart  

Klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap) sier at utslippene fra tungtransporten må ned.

SSBs tall for 2022 viser at utslippene fra vei IKKE har gått ned:

Tungtransporten har skylda

– Kjøretøyene skal elektrifiseres i full fart frem mot 2030. Nullutslippsteknologien er her og vi må gjøre det enklere å velge den. Da må det være mulig å kjøre elektrisk lastebil på de lengre transportetappene, sier klimaministeren.

Han legger til at med støtte fra Enova kan vi få opp ladetilbudet langs riksveinettet slik at ladebarrieren reduseres.

Miljødirektoratet foreslår:

Alle nye lastebiler i 2030 må være utslippsfrie

Støttetilbudet fra Enova, som ble lansert i dag, er planlagt å vare i inntil to år avhengig av markedsutviklingen.

Det planlegges for inntil fire årlige søknadsfrister der de to første er:

Skjærvik oppfordrer alle potensielle søkere til å sette seg inn i Plan for ladestasjoner for tunge kjøretøy langs riksvei som ble lansert mandag denne uken.

– Til første søknadsfrist er det strekningene mellom «8-timersbyer» i Sør-Norge: Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim, som prioriteres, samt strekningen mellom Oslo og Svinesund.

Senere søknadsfrister vil baseres på den overnevnte planen utarbeidet av Statens vegvesen i samarbeid med Enova og Nye Veier.

Her kan du lese mer om Enovas nye støtteprogram: Underveislading for tunge kjøretøy.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også