Fersk undersøkelse om moms på elbil:
Flertallet mener regjeringen går for raskt fram

MENER REGJERINGEN GÅR FOR FORT FREM: Den ferske spørreundersøkelsen viser at et flertall av de spurte ønsker en gradvis nedtrapping av momsen på nye elbiler. Foto: Jamieson Pothecary / elbil.no

Og én av fire sier de ville valgt fossilbil ved full elbilmoms, viser en spørreundersøkelse foretatt etter at regjeringens forslag til statsbudsjett ble lagt frem

Regjeringen har foreslått å innføre full moms på alle elbiler fra 2027. Elbilforeningen har foreslått et alternativ, der momsen innføres gradvis fram mot 2029.  

I spørreundersøkelse InFact har gjennomført, ble et representativt utvalg av befolkningen spurt om hvilket forslag de synes var best.

60,5 prosent svarte at de synes Elbilforeningens forslag er best, mens 24 prosent foretrekker regjeringens forslag til innfasing. 15,5 prosent svarte «vet ikke».

Elbilforeningen om forslaget til statsbudsjett:

– Regjeringens moms-hastverk er uansvarlig

– Dersom Stortinget nå hører på folket, sørger de for å bremse regjeringen i å innføre full moms på elbil på litt over et år, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

Regjeringen foreslår i statsbudsjettet å innføre full moms på alle elbiler fra 2027.

Dette vil gi nye elbiler opptil 125 000 kroner i avgiftsøkning.

BESKJED TIL STORTINGET: Hør på folk og sørg for å bremse regjeringens momsplan, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening

I undersøkelsen ble de spurte også bedt om å svare på hva de ville gjort hvis de skulle kjøpe ny bil etter at denne ordningen ble innført.

Her svarer 26,1 prosent at de ville valgt fossilbil på grunn av avgiftsøkningen på elbil.

26,6 prosent svarer at de uansett ville kjøpt elbil og 18,1 prosent at de uansett ville kjøpt fossilbil. 12,7 prosent ville utsatt bilkjøpet.

Så langt i år er det registrert 95 prosent elbiler i nybilsalget og Stortingets mål har vært at det kun skal kjøpes elbiler.

MDG-lederen i NRKs «Debatten»:

– Greit å fase inn moms, men ikke i det tempoet regjeringen vil

Momsfritaket har vært avgjørende for elbilsuksessen. Undersøkelsen bekrefter det vi frykter: En rask innfasing av moms kan sette elbilsuksessen i spill, sier Bu.

I dag har elbiler momsfritak på kjøpsbeløpet opp til 500 000 kroner. Regjeringens forslag i statsbudsjettet er å senke dette taket først til 300 000 fra neste år, og så å innføre full moms i 2027.

Moms på elbil – et sentralt tema i budsjettforhandlingene

SV og MDG har varslet at de vil jobber for å bremse den raske innfasingen av moms som ligger i regjeringens forslag til statsbudsjett. Begge partiene foreslår mykere innfasing  av moms i 2027 enn det regjeringen ønsker. 

– Nå er det to partier som vil forbedre Stoltenbergs raske momsinnfasing og det er bra for klimapolitikken og videre utslippskutt i transportsektoren, sier Bu.

Foreslår store elbilmoms-endringer i statsbudsjettet:

Slik kan ny elbilmoms påvirke deg som skal kjøpe bil

– Vi i Elbilforeningen er enig i at elbilene tåler noe mer moms, men regjeringen går altfor raskt frem. Innfasingen må skje gradvis og forutsigbart slik at vi ikke ødelegger elbilsuksessen, men sikrer at stadig flere kan bytte til elbil, sier Bu.

Om undersøkelsen:

Periode: 4. november 2025

Utfør av: InFact AS

Populasjon: Innbyggere i Norge, 18 år og eldre

Antall intervjuer: 1 001

Vekting: Kjønn, alder og geografi

Feilmargin: ± 2,1–3,0 prosentpoeng

Metode: Automatiserte telefonintervjuer

Bli medlem i dag!

Les også