De store bilkonsernene nærmest slåss om å fortelle hvor mye de satser på elektriske biler for tida.
Volkswagen meddelte i fjor at de setter av 100 milliarder euro til elbiler, og GM annonserte i forrige uke at de skulle satse 27 milliarder dollar på elbilutvikling og selvkjørende teknologi.
Nå går også Ford ut og sier de skal investere 29 milliarder dollar milliarder kroner på det samme. 22 milliarder dollar (187 millioner kroner) på elektrisk og 7 milliarder på teknologi rundt selvkjøring.
Det er kjent at Ford samarbeider med Google, samtidig som Hyundai akkurat har annonsert at har avsluttet samarbeidet med samme aktør.
Nytt elbilmerke
Ford investerer også hele 500 millioner dollar i bilmerket Rivian, som plutselig får en realistisk mulighet til å bygge biler når den nyinnsatte presidenten Joe Biden nå har et mål om at alle de 645.000 kjøretøyene i offentlig sektor skal være nullutslippsbiler.
Samtidig krever fagforeningene der borte at innkjøpte biler både skal være utviklet og produsert i USA. Rivian er foreløpig bare materialisert i to utgaver, Pickupen R1T og SUV-en R1S.
Til nå har de hatt en tydelig strategi på å utvikle rene elbiler av sine mest kjente og solgte merkevarer. Lengst har de gått med ponnien Mustang. Den har de transformert fra å være en av de mest ikoniske sportsbilene de har hatt, til å bli en helelektrisk fem-dørs crossover for familien.
De har såpass selvtillit på modellen at den blå ovalen rett og slett er fjernet både utvendig og på rattet. Du kjører ikke Ford, men Mustang, med tilleggsbetegnelsen Mach-e.
Elektrisk pickup og Transit
Deres største salgssuksess i USA har alltid vært den kompakte, etter amerikansk målestokk, pickupen Ford F-150. De har vist en elektrisk versjon, som har trukket 1,2 millioner tonn (42 stk. F-150 pickuper lastet opp på togvogner). Den forventes å komme neste år, før GM vekker liv i bilmerket Hummer igjen – nå som helelektrisk – og Chevrolet, som kommer med sin annonserte elektriske pickup.
En annen kommersiell suksess er Transit. Det har vært Europas mest solgte varebil flere ganger og kommer til Norge i løpet av 2022 med elektrisk drivlinje som skal kunne kjøre 350 km.
Mondeo-Mustang
Så sent som i fjor fikk de fleste Ford-modeller i Europa hybride løsninger i en eller annen form. En helt ny Mondeo er akkurat på plass i endret karosseriform, og den ser omtrent ut som om den er snytt rett ut av nesa på Mustang Mach-E.
Det er få forventninger om avdukinger av flere elbiler med det første. Men også Ford har gitt oss forhåpninger at mye skal skje innen 2025, et mål som er blitt viktig for stadig flere.