Første elektriske taxi på bygda?

Første elektriske taxi på bygda?

Drosjesjåfør Ole-Eilev Seterstøen har i hvert fall den første eltaxien i Hallingdal.

Elektriske taxier har etter hvert blitt tilnærmet hverdagskost i de fleste norske byer av en viss størrelse, men i våre dypere dalføre og stråka innafor hører det fortsatt med til sjeldenhetene å se et eksemplar av arten.

Derfor måtte vi nesten praie en liten drosjeprat da vi støtte på en sort Tesla Model 3 med taxiskilt på taket langs Krøderen i Buskerud.

Sparer 6000 i måneden

– Jeg har bare hatt bilen i en måned, men har allerede kjørt 9500 kilometer med den, og er veldig fornøyd så langt, sier drosjeeier og -sjåfør Ole-Eilev Seterstøen fra Flå i Hallingdal.

Han kan allerede fastslå at han sparer masse penger på å gå elektrisk, selv om han ikke har konvertert fullstendig. Han har fortsatt tre dieseltaxier i drift i Flå Taxi, persontransportselskapet han er en del av.

– Med Teslaen har jeg regnet ut at jeg har to kroner i utgifter per mil, mens jeg for dieselbilene må regne med i hvert fall ti kroner på mila i drivstoffutgifter. Så med Teslaen gående jevnt og trutt denne ene måneden, har jeg allerede spart cirka 6000 kroner.

Les også: En eltaxisjåførs utblåsning

Seterstøens beregninger tilsvarer for øvrig Elbilforeningens anslag for hva man man sparer på å kjøre elektrisk, og drosjesjåføren kan fornøyd berette at han allerede betjener lånet på bilen bare ved hjelp av besparelsene på drivstoffutgifter.

Spent på vinteren

Selv om det naturligvis tusler diverse Teslaer og andre elbiler rundt på veiene i Hallingdal, føler han seg ganske unik som elektrisk drosjekusk i dalføret.

– For alt jeg vet kan jeg ha den første elektriske drosjen i Bygde-Norge, men det er jo en del bygder i dette landet, så det er muligens å dra det litt langt, resonnerer han muntert.

– Men jeg har i hvert fall den eneste elektriske drosja her i Hallingdal, det er jeg rimelig sikker på.

– Får du noen reaksjoner?

– Haha, ja. Det er jo noen som har tro på elbil her oppe, men foreløpig er det kanskje flere som ikke har det. Og det er allerede noen som fleiper med at jeg ikke kan komme med Teslaen hvis jeg skal transportere dem.

– Kanskje det er fordi du ikke er så ivrig på å vaske den?

– Så du tar den? Vel, jeg kjører jo mye på grusvei her omkring, så det blir fort slik.

– Tror du det blir flere eltaxier på deg?

– Det kan jeg si med én gang: Det blir det nok. Fra ti kroner mila til to kroner, det gir nesten seg selv at det blir det. Kanskje blir det en Model Y når den kommer, funderer Seterstøen.

– Men først blir det spennende å se hvordan dette vil gå til vinteren. De jeg har har snakket med som har greie på det, sier at det ikke blir noe problem, men jeg vet jo ikke selv før jeg har prøvd det.