Hopp til innhold

Elbilsalget i Europa: En lang vei å gå

BEST I EU: Danskene har høyest elbilandel i EU. Over 50 prosent av bilene som ble registrert i juni var elbiler. Foto: Jamieson Pothecary.

Norge, Danmark og Sverige er flinkest i klassen, men det er tynt med elbiler sydover i Europa.

Look to Norway: Første halvår i 2024 bekrefter at vi er langt foran resten av Europa i overgangen til elbil. Ikke nødvendigvis i antall, vi er fortsatt et lite land med få innbyggere, men i prosent av salget.

ACEA, den europeiske organisasjonen for europeisk bilindustri, legger frem salgstall hver måned. De har også valgt å vise salgstall for Storbritania og EFTA-landene som Norge, Sveits, Liechtenstein og Island, samt men disse er ikke med i tallmaterialet for EU.

Sveip over diagrammet for å se nøyaktig prosent for de ulike landene.

Bilsalget i EU har økt med 4,5 prosent første halvår, noe som tilsvarer 5,7 millioner biler. Av disse var kun 712.637 elbiler.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Elbilene står for kun 14,4 prosent av EU-markedet i juni. Det er en liten nedgang fra 15,1 samme måned i fjor.

Bensin- og dieselbiler har også en liten nedgang til 47,1 fra 49,6 prosent fra fjoråret. Derimot har hybridbilene en vekst fra 24,4 til 29,5 prosent.

GIRER OPP: Europeiske bilprodusenter vil ha elbiler, men EU følger ikke opp med ladeinfrastruktur og råvaretilgang til batterier.

I juni ble det registrert 156.408 elbiler i Europa. Salget har økt kraftig i Belgia (+50,4 prosent) og Italia (+117,4 prosent), men når salget av elbiler i Italia bare er 3,9 prosent, blir antallet likevel lavt.

Samtidig har antall registrerte elbiler gått ned i viktige markeder som Tyskland (-18,1 prosent), Nederland (-15 prosent) og Frankrike (-10 prosent).

Lyspunktet er at det totalt selges flere elbiler en dieselbiler i juni måned.

Historiske tall for nybilsalget i Europa:

Elbiler solgte mer enn dieselbiler i 2023

Mange utfordringer

Vi tok en prat med ACEA-sjef Sigrid de Vries om den lave elbilandelen i Europa da hun var på vårt arrangement Nordic EV Summit tidligere i år.

I intervjuet mener hun at EU setter strenge krav til bilindustrien uten å følge opp med tiltak som gjør det mulig for kundene å kjøpe elbil. Les saken i lenka under, eller i videoen over.

ACEA-sjef Sigrid de Vries om EU-systemet:

– Alt ansvaret ligger på bilprodusentene. Det blir feil

Få en bedre elbilhverdag!

Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.

Les også