Test av parkeringssensorene til Tesla Model Y etter oppgraderingen: Fortsatt ganske håpløst
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Siden i høst har Tesla Model Y blitt levert uten tradisjonelle parkeringssensorer og hatt begrenset parkeringshjelp. Nå har oppgraderingen kommet. Vi har testet – sjekk videoen over.
I sin iver etter raskere og billigere produksjon, har Tesla også fjernet sensorene på Tesla Model Y.
Dette skjedde en gang i høst og er trolig hensikten også for Teslas øvrige modellprogram.
Dårligst i klassen
I mellomtiden har kundene hatt dårligere parkeringshjelp enn noen sinne i Teslas historie, og faktisk dårligere enn blant de fleste andre bilmerker.
Svært mange i dag, selv på rimelige modeller, kan tilby kameraer i alle retninger og dermed kameravisning i såkalt fugleperspektiv. Det vil si at du kan se omgivelsene ovenfra.
Denne funksjonen har aldri Model 3 og Y hatt. Model Y har som nevnt også mistet avstandsvisning i aller retninger også. Det er uheldig når man heller ikke har kamera forover.
Fått parkeringsassistanse over lufta
I sin siste programvareoppdatering (2023.6.9) har man endelig fått Park Assist, Autopilot Improvements.
Tesla Vision Park Assist gir deg tilbake både visuell visning og lydsignaler når du nærmer deg ting. Den bruker kameraene for å gi deg 360 graders visning rundt bilen.
Siden den bruker kameraet i frontruta, er det mange som opplever at visningen forover absolutt ikke holder mål.
Derfor har vi testet det nye systemet mot en garasjevegg, lyktestolpe og hindringer i en garasje.
Sjekk filmen øverst i denne saken for å se hvordan det gikk.
Der sammenligner vi systemet med en Tesla Model 3 som har sensorer, og sammenligner samtidig med den kinesiske nykommeren Jac e-JS4 med kameravisning.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!