Enova avslutter støtte til bedriftsladere, men Oslo kommune trår til: – Fortsatt stort behov for støtte til tungbil-lading
Enova har støttet utbygging av ladere for tungtransporten i to år, men mener markedet nå vil klare seg selv. Det er ikke Oslo kommune enig i – og tar grep.
Samme dag som Enova kunngjorde den siste tildelingen i støtteprogrammet «Bedriftslading for tunge kjøretøy», sendte Oslo kommune ut en pressemelding om at bedrifter i Oslo kan få dekket 50 prosent av investeringen for bedriftslading.
– Når Enova nå fjerner den nasjonale tilskuddsordningen for depotladere, svekker det tempoet i omstillingen lenge før vi er i mål, sier Marit Vea (V), byråd for miljø og samferdsel i pressemeldingen.
Derfor gjenoppretter Oslo kommune sin gamle ordning, og øker maksstøttebeløpet fra 1 til 2 millioner kroner per søker.
Ikke lenger behov for støtte?
Enova har gjennom åtte utlysningsrunder gitt støtte til 1815 ladepunkter, eller såkalte hjemmeladere for bedrifter, spredt over hele landet.
Når de nå avslutter støtteprogrammet, viser de til at det har kommet flere aktører på banen og at leasing-løsninger muliggjør bedriftslading uten etableringskostnader.
– Vi har nå nådd formålet innenfor den varigheten vi satte på programmet på to år. Med siste tildelingsrunde ligger markedet for bedriftsladere langt bedre an til å utvikle seg videre på egen hånd, sier Marie Tranaas Skjærvik, leder for landtransport i Enova, i deres pressemelding.
Rekordtildeling tilsier fortsatt behov
I siste tildelingsrunde ga Enova støtte til 697 ladepunkter. Det tilsvarer nesten 40 prosent av det totale antallet på 1815 ladepunkter.
– Det er bra at så mange bedrifter fikk støtte i den siste runden, men det viser også at behovet ikke er dekket, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Trenger flere virkemidler
Det nasjonale salgsmålet for lastebiler er at alle nye lastebiler skal være nullutslippsbiler eller gå på biogass i 2030.
Salgsandelen for elektriske lastebiler er på 11,9 prosent så langt i 2024. Det er en svak økning fra 11,3 prosent i 2023.
Stortingsflertallet har bedt om at Enova i 2024 skulle bidra til at andelen økte til 20 prosent. Det har altså ikke skjedd.
– En salgsandel på 12 prosent viser at det er mange bedrifter som ikke har lagt om. Vi trenger flere virkemidler, ikke færre, sier Bu.
Oslo kommune peker på det samme.
– Vi er fortsatt langt unna målsetningen om å elektrifisere tungtransporten, og et av de viktigste hindrene er mangelfull ladeinfrastruktur, sier byråd Vea.
Enova skal fortsatt satse på tunge nullutslippsbiler
I 2023 lanserte Enova støtteordningen «Underveislading for tunge kjøretøy», hvor det gis støtte til å bygge ut offentlige tilgjengelige ladestasjoner dedikert til tungtransport.
Målet er å etablere denne typen ladere langs riksveinettet i hele landet.
Det er allerede gitt støtte til 42 ladestasjoner og Enova forventer at det blir minst én søknadsrunde i 2025 før hele riksveinettet er dekket.
Enova skal samtidig fortsette å gi støtte til innkjøp av biler gjennom programmet «Tunge nullutslippskjøretøy».
Der kan bedrifter søke om å få dekket inntil 60 prosent av merkostnaden for elektriske lastebiler og hydrogenlastebiler.
– Det er positivt at Enova skal fortsette å gi støtte til innkjøp, men vi er bekymret for at det ikke er nok, sier Bu.
Bu får støtte av Margrethe Lunder, klimarådgiver i Klimaetaten i Oslo kommune:
– Vi har lyttet til tilbakemeldingene fra bransjen, som har uttrykt bekymring for at Enovas ordning avsluttes. Det er tydelig at det fortsatt er behov for støtte til ladeinfrastruktur som gjør det mulig å fase inn elektriske kjøretøy, sier Margrethe Lunder, sier hun.