Landets største ladestasjon for lastebiler åpnet: Her kan 10 lastebiler lade samtidig
Dette er den første av en rekke ladestasjoner ladeselskapet Fastcharge skal bygge for tungtransporten, og stasjonen utgjør startskuddet for en tung ladehøst i Oslo.
22. august var det offisiell åpning av Fastcharge sin ladestasjonen for tunge kjøretøy på Alnabru.
I Brobekkveien 107 på Alnabru kan 10 lastebiler lade med opptil 400 kW effekt samtidig.
Det gjør stasjonen til landets største ladestasjon for tunge kjøretøy, og den utgjør et etterlengtet tilskudd til et foreløpig dårlig utbygd ladenettverk for tunge biler.
Stasjonen var faktisk klar for bruk i slutten av juli, og allerede har det vært tidspunkter hvor halvparten av laderne har vært opptatt samtidig.
Satser tungt og raskt
Fastcharge, som eies av Hafslund og Obligo, spesialiserer seg på ladestasjoner for tungtransport og satser stort framover.
Først ut var Alnabru og senere i høst åpnes ladestasjoner ved Rudshøgda, Furulund og Ramsum. Etter hvert skal selskapet tilby lading på en rekke lokasjoner i Sør-Norge.
Alle stasjonene skal tilby lading på mellom 350 og 400 kW, og på sikt skal Fastcharge også installere såkalt megawattlading, altså en effekt opp til 1000 kW.
Konkurranse om utbygging
Fastcharge er bare ett av flere selskaper som nå satser på lading for tunge kjøretøy.
Store aktører som Circel K og Uno-X og en rekke mindre aktører har fått støtte av Enova til utbygging for denne kjøretøygruppen.
I løpet av det neste året skal 134 Enova-støttede ladepunkter være klare.
Første av fem i Oslo denne høsten
Også i Oslo bygges det for fullt. Da miljøbyråd Marit Kristine Vea deltok på åpningen på Alnabru, la hun vekt på at at dette er starten på en god ladehøst i Oslo.
Hele fem ladestasjoner for tungtransporten åpner før nyttår.
– Dette blir en betydelig bedring av ladetilbudet for tunge kjøretøy i Oslo, sa miljøbyråd Vea.
Ladestasjonene er resultater av to utlysningsrunder kommunen hadde i 2022 og 2023. Kommunen er nå i gang med en tredje utlysningsrunde med frist 1. september 2024.
Trenger flere insentiver
Lading er essensielt for omleggingen til en grønn lastebilpark. Samtidig må det flere insentiver til.
Elektriske lastebiler og varebiler har bompengefritak i Oslo fram til 2030. Nå ønsker miljøbyråden flere gulrøtter og ber Statens vegvesen om å gi elektriske lastebiler og varebiler tilgang til kollektivfeltet: