Hopp til innhold

Stopper salget av Easee-ladebokser i Sverige: – Forventer at norske myndigheter gjør en selvstendig vurdering raskt

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

UTBREDT LADEBOKS: Easee er Europas suverent største produsent av ladere med til sammen 700.000 solgte ladebokser. Foto: Easee

Det sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening. Hun mener usikkerheten denne situasjonen skaper for tusenvis av norske elbilister må avklares raskt.

Ladeboksen som har fått salgsforbud i Sverige er Easee Home, men modellen Easee Charge omfattes av samme dokumentasjon.

Dette melder Elsäkerhetsverket i en pressemelding i dag.

De svenske sikkerhetsmyndighetene vurderer at det ikke finnes en jordfeilbryter og et DC-vern som oppfyller kravene for standardene utstyret er godkjent for.

– Produsenten har brukt en elektronisk jordfeilbryterløsning i stedet for en elektromekanisk. Det er en risiko for at jordfeilbryteren ikke alltid slår ut når og som den skal, sier inspektør Joel Lee Antman i pressemeldingen.

Easee er uenig i denne vurderingen og vil anke vedtaket om salgsforbudet de nå er pålagt i Sverige. Se mer info lenger ned.

Testet seks ulike laderbokser

For en drøy måned siden kom det fram at Elsäkerhetsverket hadde testet seks ulike ladebokser på det svenske markedet.

I etterkant stilte svenske sikkerhetsmyndigheter flere spørsmål om mulige mangler og brudd på regelverket for ladebokser.

Svenske myndigheter gjør undersøkelser:

Easee svarer om sikkerhet på sine ladebokser

Ladeboksene fra Easee har vært solgt i mange år, og svært mange norske elbilister har ladebokser fra selskapet.

De fleste av dem lurer garantert på hva som skjer nå.

– Denne usikkerheten er svært uheldig for norske elbilister og må ryddes av veien raskt, sier generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu.

BER OM RASK AVKLARING: – Elbilforeningen forventer at norske myndigheter umiddelbart går inn i saken og gjør en selvstendig vurdering. Her bør både Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) og Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) ta ansvar, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.

Samtidig understreker hun at dette er en ladeboks som er solgt i stort omfang i Norge, og Elbilforeningen kjenner ikke til uønskede hendelser knyttet til denne tematikken.

Hun er tydelig på hvor dette ansvaret ligger:

– Elbilforeningen forventer at norske myndigheter umiddelbart går inn i saken og gjør en selvstendig vurdering. Her bør både Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) og Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) ta ansvar.

Elbilforeningen har hatt medlemsrabatt på Easee-ladebokser gjennom Tibber, men denne medlemsfordelen har blitt satt på pause siden denne saken oppsto.

– Vi kan ikke ha medlemsfordel på denne ladeboksen slik saken står akkurat nå, sier Bu.

Norske myndigheter gjør vurdering

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) melder at et omsetningsforbud i ett EØS- land som hovedregel, men ikke automatisk, vil medføre det samme i alle EØS- land.

Avdelingsdirektør John-Eivind Velure melder at de trenger noe tid til å se hva det svenske vedtaket innebærer som helhet:

– Nkom er opptatt av at de produktene som selges i Norge er trygge, og vi vil følge saken i Sverige tett. Samtidig vurderer vi hvilke konkrete tiltak som er nødvendig å gjøre i denne saken, sier Velure.

Hva med allerede installerte ladebokser?

Mange lurer nå på om de kan bruke de allerede installerte ladeboksene fra Easee.

– Ja. Norske sikkerhetsmyndigheter viser til at Elsäkerhetsverket sier at det ikke er umiddelbar fare for liv og helse ved å bruke produktene som allerede er installert, men at de har pålagt Easee å stanse salget og utbedre feilene som er påpekt. Det er altså ikke innført et bruksforbud, sier Bu i Elbilforeningen.

Det er installatører av ladebokser og ladeanlegg som har ansvar for å gi samsvarserklæring om at installert ladeløsning er trygt og satt opp riktig i henhold til regelverket.

Bu forventer nå at norske myndigheter og ansvarlige installatører i nærmeste framtid informerer forbrukere som allerede har ladeboksen, om prosessen videre. 

På nettsiden til Nkom står det at:

«Det er Easees ansvar å følge opp vedtaket fra Elsäkerhetsverket i de landene som de har solgt produktene sine. Elsäkerhetsverket sier i sitt vedtak at det ikke er umiddelbar fare for liv og helse ved å bruke produktene, men de har pålagt Easee å stanse salget og utbedre de feil de har påpekt. Easee har allerede varslet at de vil anke vedtaket.«

Tips oss!

Her kan du sende elbil.no forslag til nyheter og saker.

Krisestemning i Stavanger

De første som skrev om den nye utviklingen i saken saken var Dagens Næringsliv (DN). De meldte tirsdag kveld at Easee satte krisestab på kontoret i Stavanger etter å ha fått beskjeden fra de svenske tilsynsmyndighetene:

– Dette gjør vondt, sier Easee-gründer Jonas Helmikstøl til DN, der han forteller at selskapet vil kjempe videre.

– Vi er utrolig skuffet. Men dette skal vi snu. Sannheten skal komme frem. Det er ingen risiko ved bruk av våre ladere, sier Helmikstøl.

I en oppdatert sak i DN sier kreativ direktør i Easee, Tommy Ellingsen, at de i løpet av de neste tre månedene må komme opp med en plan på hvordan de skal løse dette.

– Vi har fått ytterligere ni til tolv måneder å implementere den planen. Vi mener vi har jordfeilvern. Det er dette som er stridens eple. Elsäkerhetsverket mener at vi i tillegg må montere et tradisjonelt jordfeilvern. Det er ikke mye jobb. I tillegg har en del installert slik allerede i dag, sier Ellingensen.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også