Utdelingen av tidenes første «Årets Buddy»-pris fant sted under Arendalsuka – på arrangementet som samtidig kåret Bergen til Norges elbilhovedstad 2018.
Norsk elbilforening skal hvert år fremover dele ut Buddy-prisen til enkeltpersoner som i særlig grad har bidratt til å drive elbilskiftet framover.
Elbilpionér
Og tirsdag kveld ble det altså klart at det i år er Frederic Hauge som kan smykke seg med tittelen «Årets Buddy» – og som i tillegg for evig og alltid kan påpeke at han var den aller første til å kunne gjøre nettopp det.
– Årets utdeling var enkel. Frederic Hauge har bidratt sterkt til at Norge har blitt en elbilpionér i verden. For dette fortjener han Elbilforeningens ærespris, uttalte generalsekretær i Norsk elbilforening – Christina Bu – under utdelingen.
Det har snart gått 30 år siden Frederic Hauge importerte Norges første elbil fra Sveits, en ombygd Fiat, med blybatterier og en rekkevidde på 45 kilometer. I dag har 170.000 nordmenn fulgt hans eksempel og valgt elbil framfor en forurensende bensin- eller dieselbil.
– Frederic Hauge er uredd, kompetent, storkjefta, visjonær og resultatorientert. Han har en stemme som bærer, og som ofte blir hørt. Når han ikke blir hørt, tar han skjeen i egen hånd – som med det siste prosjektet han brenner for: å bygge batterifabrikk, med norske næringsinteresser for øyet, sa Christina Bu da hun begrunnet valget av årets prisvinner.
Illevarslende sommer
Frederic Hauge har i likhet med Norsk elbilforening troen på at det går an å elektrifisere veitrafikken i Norge, og slik inspirere resten av verden til å følge etter.
– Vi har en brennhet sommer bak oss, og en gradestokk som varsler ille for framtiden. Europa har i dag en gjennomsnittlig markedsandel for elbil på rundt én prosent. Vi vil løfte fram Frederic Hauges målrettede arbeid inn mot EU-systemet for å få fart på sakene også i resten av Europa, fortsatte Christina Bu.
Dermed kunne en solbrun – men som sedvanlig særdeles fattet – Frederic Hauge entre scenen i Arendal for å motta prisen. Og som den gode Buddy han nå beviselig er, benyttet han anledningen til å gjengjelde litt av rosen fra Norsk elbilforening:
– Jeg føler meg veldig beæret. Det er ingen organisasjon i Norge som gjør meg så glad som Elbilforeningen, for de har så mange medlemmer, og de kjører rundt i elbil og viser hver dag at det vi gjør, det nytter, sa Hauge.
Irriterte seg over Elbilforeningen
Prisvinneren mimret fra scenen om da han i store deler av de over 25 årene han har vært elbilist, kjørte rundt i Bestemor Duck-lignende biler.
– Men nå har vi også de kuleste bilene, og det er så bra!
Hauge fortalte at han tidligere kunne irritere seg litt over Elbilforeningen, fordi «de etter hvert fikk alle henvendelsene om elbil som Bellona fikk tidligere».
– Men jeg er ikke frustrert lenger, dere gjør jobben veldig godt, og det betyr at vi i Bellona kan bevege oss videre – for Elbilforeningen gjør ting ordentlig, er veldig seriøse og er en veldig god samarbeidspartner, skrøt Hauge, som også kunne fortelle publikum at batterifabrikken han nå jobber med utvikle, også tar sikte på å lage batterier for flytrafikken – til stor jubel fra de fremmøtte.
– Skal være buddies lenge
Prisvinneren konkluderte slik før han gikk av scenen, med prisen i hånd:
– Dette er til stor inspirasjon. Sammen har vi vist veien videre for verden med elbillandet Norge, og det skal vi fortsette med. Elbilforeningen og Bellona skal være buddies lenge.
PS: Selve prisen er en designtegning av den norske elbilen Buddy, som har vært banebrytende for det norske elbileventyret, og som ga opphav til de norske elbilinsentivene, sammen med elbilen Think.
Her kan du lese hele Elbilforeningens begrunnelse for årets Buddy-utdeling:
Norsk elbilforening ønsker å ære Frederic Hauge for den årelange innsatsen han har gjort for at Norge har blitt en elbilpionér i verden.Det har snart gått 30 år siden 1989 da Frederic Hauge importere Norges første elbil fra Sveits – en ombygget Fiat, med blybatterier og en rekkevidde på 45 kilometer. Frederic insisterte den gang på at nullutslippsbilen skulle passere gratis i bomringen, med den følge at bilen ble beslaglagt av politiet. Og så kjøpt tilbake av Hauge. Igjen og igjen. Det var selvsagt ingen andre som hadde interesse for den rare, lille elbilen hans. I dag er situasjonen en annen. Over 170.000 har fulgt i Frederics fotspor. Og nå er «folk flest» i ferd med å våkne. Vi er kommet i den absurde situasjonen at bransjen ikke klarer å levere, og ventelistene er lange.Dette er første året Norsk elbilforening deler ut pris til en enkeltperson som i særlig grad har bidratt til å drive elbilskiftet framover. Buddyprisen er en vennepris, og Elbilforeningens aller første utdeling var enkel. Det måtte bli Frederic, for å ha vært en utrettelig pådriver for elektrifisering av transport, både til sjøs og på land.Han er uredd, kompetent, storkjefta, visjonær og resultatorientert. Han har en stemme som bærer, og som ofte blir hørt. Når han ikke blir hørt tar han skjeen i egen hånd – som med det siste prosjektet han brenner for, å bygge batterifabrikk, med norske næringsinteresser for øye.Han er både fryktet og respektert, men alltid relevant og med blikket festet langt fram. Vi trenger politiske og teknologiske løsninger som monner, og Frederic er såpass utålmodig at han de siste årene har gitt seg til å studere batterikjemi. Det vet vi og alle som er litt interessert i feltet, at ikke er så lett tilgjengelig kunnskap.Frederic har i likhet med oss en utrettelig tro på at det går an å elektrifisere veitrafikken i Norge. Og Frederic vet, i likhet med oss, at det haster.Frederic Hauge og Bellona har stått sammen med Norsk elbilforening i flere politiske slag. Sist når regjeringen foreslo innført vektavgift på elbiler over to tonn i statsbudsjettet for 2018. Det ville ha vært et alvorlig tilbakeslag for den positive utviklingen vi har fått de siste årene i Norge om vi ikke vant den kampen.I fjor donerte BeIlona en ladestasjon i gave til Murmansk by, og i sommer har Bellona og Elbilforeningen sammen reist over grensen som elbildiplomater i de russiske nordområdene.Vi skal klare å nå målet om at alle nye biler skal være elektriske i Norge i 2025. Men jobben er ikke gjort med det. Vi har en brennhet sommer bak oss, og en gradestokk som varsler ille for framtiden. De som har vært på Europa-ferie i sommer har kanskje registrert hvor få elbiler det finnes sørover på kontinentet. Derfor er vi også ekstra glade for at Frederic jobber målrettet inn mot EU-systemet for å få fart på sakene også i det øvrige Europa.Norsk elbilforening vil gi deg Buddyprisen for å anerkjenne det årelange engasjementet og politiske arbeidet du har lagt ned for å fremme en utslippsfri transport. Vi vet du har gått lei av å vente på drahjelp fra norske politikere, og at du derfor på egen hånd har satt i gang arbeidet med å etablere batterifabrikk her hjemme, for å bedre forsyningen av kortreiste batterier.Dette er en helt ny og fremtidsrettet industri som vil være veldig viktig for det videre arbeidet med elektrifiseringen av Norge.Det er nå det gjelder, det er nå vi skaper framtida. Vi ønsker deg lykke til med alle dine visjoner og spennende prosjekter. Gratulerer, Frederic Hauge, du er Årets Buddy!