Hopp til innhold

En arktisk-elektrisk roadtrip – del 1

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Behovet for hurtigladere nordpå drev Elbilforeningen og Bellona ut på veien – fra Kirkenes til Murmansk. Hakesleppet var gjensidig.

«Arctic Electric Rally», hva er nå det for et stunt? Jo, det er det som skjer når Bellona, Norsk elbilforening og en gjeng norske og russiske elbilentusiaster slår sine pjalter sammen for å markere at nå er det på høy tid at det skjer noe drastisk for å utbedre den akutte mangelen på hurtigladere i nordområdene. Men kan et par elbilkolonner på veier der ingen skulle tru at en elbil kunne bu, skape noe blest, da? Det skal vi love deg! Heng med på turen her, så får du se selv.

Men først: to skritt tilbake

Kirkenes, dagen før sankthans, sju grader og småregn: Fire Teslaer ruller tidlig om morgenen lydløst rett inn på torget, og stiller seg opp på linje ved siden av et Bellona-flagg som vaier i den sure vinden. Det er ikke en kjeft å se. Ut av en svart Model X stiger Kjetil Sandal ut. Han åpner vingedørene, og henter ut sin fem år gamle datter Emma fra barnesetet i baksetet. De siste seks dagene har de to vært på veien sammen. De har kjørt fra Bergen via Oslo, Sverige og Finland. Nå står de på torget i Kirkenes og skal til Murmansk. – Å kjøre elbil med en femåring i seks dager er ikke noe problem. Vi har badet hver dag og solt oss og kost oss hele veien, sier bergenseren og gliser i regnet. Det ser faktisk ut som han mener det han sier. Han kan ikke være riktig god. At det står LOL OIL på skiltet hans peker muligens i samme retning. – Bilen vår har vinger, den. Og eg har iPad i baksetet, piper det fra Emma. Nettbrettet forklarer noe, det gjør det, men man må fortsatt kunne si at det er en smule ambisiøst å stappe en femåring i baksetet på en bil – elektrisk eller ei – for å kjøre de 2.300 kilometerne det faktisk er til Murmansk. – Vi hadde ingen ferieplaner, og tar det helt med ro underveis. Jeg har allerede vært i 22 land i elbil sammen med Emma. Når vi kommer til Russland i dag blir det 23, sier mannen som åpenbart må være en av Elbilforeningens mest kjøreglade medlemmer.

LOL OIL og ELPROFFEN

Bortenfor Sandals LOL-bil står nok en Model X, foreløpig hvit og ren og pen. Det skal nok kullbyer som Nikel snart gjøre noe med. På skiltet står det ELPROFFEN, men eier og Elbilforeningen-medlem Stig Gunnar Lyngmo og samboer Laila Dagsvold har bare vært elproffer i et knapt års tid, før det gikk det i diesel. De entusiastiske nykonvertittene har dessuten bare kjørt en liten dag og rundt 500 kilometer for å komme til Kirkenes fra hjembyen Hammerfest. Og sånn går nu dagan i Finnmark. Når han da ikke, som nå, morer seg med å kjøre elbilen sin frem og tilbake på torget ved hjelp av en fjernkontroll, til relativt stum beundring fra de få som får det med seg. Ved siden av herr og fru Elproff står Martin Dunsæd, en 25-åring fra Kvinesdal bosatt delvis i Oslo, delvis i sin brune Tesla Model S. De siste to døgnene har han i hvert fall bodd i bilen, delvis bak rattet, delvis sovende i baksetet/bagasjerommet. – 1.900 kilometer på to dager, e ikkje det greit, da? Jo, det e så greit, så, besvarer sørlendingen sitt eget spørsmål.

Elbil-filantropen 69 grader nord

Finn Helge Lunde fra Kirkenes har derimot knapt kjørt i det hele tatt for å komme til startpunktet for det arktiske elbilrallyet med sin svarte Model S, likevel er han den siste deltakeren som inntar torget. Til gjengjeld var han den første som skaffet seg Tesla ikke bare i Kirkenes, men i hele Finnmark. Og Model S-en han bestilte for seks år siden, er den samme som i dag skal frakte ham og ordføreren i Sør-Varanger, Rune Rafaelsen, til Murmansk. Lunde er for øvrig ansvarlig for å på eget initiativ ha satt opp den eneste offentlige ladestasjonen som så langt finnes i Kirkenes, der han sponser tilreisende og lokale elbilister med gratis strøm. Laderen har han plassert på veggen på byens kino, og det er der de langveisfarende har ladet opp bilene sine før dagens ekspedisjon. Selv ladet han hjemme i sin egen garasje.

Russiske TV-team

Og DER begynner det å skje noe. NRKs profilerte journalist Arne Egil Tønset dukker opp på torget med TV-kamera og mikrofon og intervjuer de fremmøtte, og der kommer sågar ordfører Rafaelsen tuslende også. En grei håndfull norske lokalavisjournalister, og sågar noen russiske, kommer også til torgs og noterer så blekket spruter før sakene havner bak betalingsmur både her og der, mens andre lar mur være mur, til gjengjeld skrives reportasjen på engelsk. Men hva er det som kommer inn fra venstre? Jo, der entrer jommen et russisk TV-team også torget som for anledningen er gjort om til elbilparkeringsplass. Og da begynner også lokale Kirkenes-væringer, som i mellomtiden har dristet seg ut, å fatte interesse for det som skjer på torget. Til liten nytte, for nå må faktisk elbiltoget gå. I tillegg til de fire Tesla-eierne og gratispassasjerer i form av ordfører, make eller datter, er to representanter for Bellona, og to fra Elbilforeningen, med på lasset.

Exit Kirkenes

Det er vel en overdrivelse å hevde at elbilfølget ble klappet og saluttert ut av Kirkenes torg, men vi våger påstanden om at det er første gang fire Teslaer på rad setter veien mot Murmansk fra den arktiske lille byen lengst mot øst i landet vårt, farlig nær den russiske nabobjørnen. Nå skal vi snart kjøre rett i gapet på den. – Hovedgrunnen til at vi bidrar til «Arctic Electric Rally», er mangelen på hurtigladere i Finnmark. Det er på høy tid at fylket får sine første hurtigladere, sier Silje Fines Wannebo i Elbilforeningen for kanskje tiende gang på omtrent like mange minutter til journalistene som vil ha hennes forklaring på hva som bakteppet for denne viraken på morgenkvisten. Bellonas Vladislav Nikiforov tripper ivrig i bakgrunnen, klar for å guide følget inn i hans eget hjemland – og hjemby. Neste stopp: Grenseovergangen på Storskog. Ingen sykler. Kun elbiler. Nå er det bare å håpe på at ingen av oss får jernteppe i visumkontrollen. Følg med i neste del. Den kan du lese her.