Elbilforeningen reagerer på dagens pressemelding fra Skatteetaten: – Frykter åpenbart et renn av søknader
Skatteetaten har fått med seg Elbilforeningens oppfordring til elbilister som kjører firmabil privat, om å søke endring på skatten. I en pressemelding i dag presiserer de at reglene er uendret.
Nå går Skatteetaten ut i en pressemelding og fremholder at skattereglene for firmabiler er uendret:
– På grunn av taushetsplikten i skatteforvaltningsloven kan ikke Skatteetaten uttale seg i den konkrete enkeltsaken, men generelt kan vi si at våre undersøkelser viser at regelverket er forvaltet etter de reglene som er politisk bestemt, sier Regine Vastvedt, fungerende divisjonsdirektør i Skatteetaten.
Her kan du lese hele pressemeldingen fra Skattetaten
Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Elbilforeningen, tolker dette som et uttrykk for at de ikke ønsker flere «søknader» fra elbilister med firmabil.
Elbilforeningen har over tid engasjert seg i det urimelige i at firmabil skattes med større fordel enn det som er tilfelle, og har sammen med Norges Bilbransjeforbund bidratt til at elbilist Emil Lysø fikk medhold i sin skattesak. Du kan lese mer om dette her:
Vil fortsette å hjelpe medlemmer med firmabil
Unni Berge lar seg ikke stoppe av meldingen fra Skatteetaten.
– Vil vil fortsette å hjelpe medlemmer med å innberette den faktiske verdien av fordelen ved privat bruk av firmabilen for 2023.
Selv om Skatteetaten ønsker å dempe forventningene til at flere vil kunne oppnå det samme som Emil Lysø, er Berge spent på hvordan de vil behandle konkrete saker med konkret dokumentasjon.
– Firmabilbeskatningen er misvisende. Det viser også Skatteetatens behandling av Lysøs klage. Han fikk medhold, sier Berge.
Skatteetaten bør heller jobbe for endret regelverk
– Skatteloven sier at du ikke skal skattes for mer enn det du får, påpeker Berge.
– Dersom Skatteetaten nå er bekymret for mye saksbehandling, bør de gå til Finansdepartementet og be om endret regelverk, sier hun.
Dagens pressemelding fra Skatteetaten kan bety at det er risiko for at de framover begynner å avslå justeringer i skattemeldingen for elbilister med firmabil.
Berge i Elbilforeningen gir likevel ikke opp kampen for at firmabilbeskatningen blir mer i tråd med faktisk fordel.
– Det er mulig å anke saken til Skatteklagenemda, og eventuelt videre til Sivilombudsmannen. Dette skjedde i 2003 og gjorde at regelverket ble endret, opplyser Berge.
– Både vi og Norges Bilbransjeforbund mener at når flere nå klager på skatten, øker sjansen for at vi får en mer rettferdig beskatning av elbil som firmabil.