Staten kan ha tatt opptil to milliarder for mye i firmabilskatt: Denne elbilisten klaget – og fikk tilbake 26 000 kroner
Bilbransjen og Elbilforeningen har påpekt at privat bruk av firmabil overbeskattes. En klagesak fra elbilist Emil Lysø viser nå at dette stemmer.
Ansatte som bruker firmabilen også privat, må skatte av fordelen.
Måten denne skattefordelen regnes ut på, bestemmes av skattereglene ved hjelp av en fastsatt metode (såkalt sjablong). Metoden tar utgangspunkt i bilens listepris.
Fikk samme skattesats som fossilbiler
Lenge sørget ordningen for at elbiler ble beskattet med en lavere sats enn firmabiler med forbrenningsmotor.
Lavere skattlegging kunne forsvares ut fra at fordelen man får med elektrisk firmabil, er lavere fordi man ikke får dekket dyrt fossilt drivstoff fra arbeidsgiver.
Likevel fikk firmabilbeskatningen til slutt samme skattesats som fossilbiler, tross advarsler om at dette kunne hindre elektrifiseringen av dette markedet.
Advarslene kom både fra Elbilforeningen og fagforeningen Negotia, som organiserer mange selgere:
En rekke arbeidstakere fikk dermed betydelig økt skatt på de elektriske firmabilene de disponerte.
En av dem elbil.no skrev om da debatten raste i 2022, var elbilist Emil Lysø, selger i Coca-Cola, som den gang sa blant annet dette:
– Jeg var skeptisk til elbil i utgangspunktet etter å ha kjørt fossilbil i mange år, men ble positivt overrasket. Og det hjalp selvsagt på valget at det var miljørabatt på firmabilskatten. Hadde ikke den reduserte skattesatsen vært der, ville jeg nok tenkt annerledes.
Men skatteskjerpelsene ble altså vedtatt. Du kan lese hele intervjuet med Emil Lysø fra 2022 her:
Siden har også Norges Bilbransjeforbund (NBF) og Jan Traaseth, som er daglig leder i bilforhandlerkjeden Motor Forum, engasjert seg i temaet. De har snakket med VG/Dine penger om temaet, som nå har tatt tak i Lysøs eksempel og skrevet om det (artikkelen forutsetter abonnement).
Klaget og fikk medhold
Etter at skatteskjerpelsen i 2023 ble vedtatt, valgte Lysø å klage på skatten for 2023.
Bakgrunnen er at privat bruk av firmabil skal beskattes etter prinsippet om naturalytelser i arbeidsforhold, altså reell markedsverdi. Dette fastslår Skatteloven.
Og nå har Lysø fått medhold på klagen han sendte Skatteetaten. Totalt ble hans beregnede fordel redusert med over 60 000 kroner, nesten halvparten.
Det vil si at Lysø fikk tilbake 26 000 kroner på innbetalt skatt.
Siviløkonom og direktør Jan Traaseth i Motor Forum har gitt råd til Lysø i skattesaken.
– Jeg er veldig fornøyd med at Skatteetaten med vedtaket sitt har anerkjent skjevheten i firmabilbeskatningen, og godkjent Lysøs klage på fordelen av firmabil i skattemeldingen for 2023, sier han og fortsetter:
– Nå er målet å få til mer rettferdige varige skatteregler for bruk av firmabil.
Du kan få mer informasjon fra Elbilforeningen
For å rette på din skatt, må ligningen manuelt justeres – det vil si at du må legge inn de reelle kostnadene ved bilbruken din, og hvor stor andel av dette som var privat.
Totalen blir sannsynligvis et lavere beløp enn sjablongen, noe som gjør at skatten for firmabil går ned. Det avgjøres gjennom saksbehandling av kostnadene du innberetter manuelt.
Er du medlem av Elbilforeningen, kan du sende en epost til [email protected] og få mer utfyllende informasjon på hvordan dette gjøres. Merk emnefeltet med firmabil.
– Grovt overbeskattet
– Det er merkelig at vi har havnet i denne situasjonen, sier Stig Morten Nilsen, administrerende direktør i NBF.
Han forteller at de har informert og redegjort for Finansdepartementet at sjablongreglene for skatten har vært feil, og at dette har medført at titusenvis av skattebetalere har betalt altfor mye.
– Prinsippet er at du skal beskattes av den reelle økonomiske fordelen. Sjablongregelverket som praktiseres i dag medfører at beregnet fordel kan være dobbelt så stor som reell fordel, sier Nilsen.
NBFs beregninger viser at staten de siste tre årene kan ha avkrevd opp mot to milliarder kroner for mye i skatt for bruk av firmabil.
Ved klage på skatteberegning til Skatteetaten, vil flere kunne ha krav på å få disse pengene tilbake.
– Generelle kostnadsberegninger av bilhold gjort av Opplysningsrådet for veitrafikken legges til grunn for faktisk verdi, og bilen til Emil er en helt vanlig, rimelig elbil, påpeker Nilsen.
– Det vil si at alle personer som har firmabil er grovt overbeskattet over mange år, særlig gjelder dette de som har hatt elbil, legger han til.
NBF: – Det er behov for full gjennomgang
– Nå er det behov for en full gjennomgang av hele skatteordningen og satsene for firmabiler, fortsetter Nilsen.
NBF har allerede bedt Stortinget be regjeringen om å gjeninnføre verdsettelsesrabatten for elbiler i firmabilbeskatningen, og samtidig igangsette en full gjennomgang av hele firmabilskatteordningen.
Dette vil kunne sikre riktig skattemessig håndtering i fremtiden, mener NBF.
Det er Elbilforeningen enig i.
– Elbilforeningen har advart mot at de som velger elektrisk firmabil i jobben, og bruker den privat, blir overbeskattet. Ved å behandle en elbil som om den var en fossilbil med tilhørende dyrt drivstoff, skatter man så hardt at folk i verste fall velger å kjøre fossil firmabil. Vi håper inderlig at Emils sak nå fører til med rettferdige regler, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.
– Det er grovt urimelig at verken Skatteetaten, Finansdepartementet eller Stortinget har villet ta i tematikken på generelt grunnlag, til tross for at de en rekke ganger er gjort kjent med hvor urimelig dagens sjablong er, sier Ida Krag, leder for næringspolitikk i NBF.