Hopp til innhold

Hongqi E202 EV Concept med blant annet batteribytte: Fullspekket med teknologi

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

FREKK FRONT: Vi får ikke proporsjonene helt til å stemme, men om det blir noe i nærheten av dette, vil E202 bli et frekt tilskudd i klassen for store familiebiler.

Den får lidar, batteribytte og lynrask lading, samt drift og styring på alle hjul.

Hongqi ga skikkelig næring til janteloven da de presenterte Hongqi E-HS9 til oss nordmenn på slutten av 2020.

Endelig kunne vanlige folk få en smak av den fine verden – fra et slags kinesisk Rolls-Royce.

2.111 eksemplarer har funnet veien til norske skiltplater, ifølge ferske tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Men det er mye som tyder på at nyhetens interesse er borte for den modellen, for ifølge samme kilde er det hittil i år faktisk ingen registrerte biler av denne typen.

Noe helt annet

Kanskje kan det hende at deres nye konsept passer bedre inn hos teknofrelste nordmenn.

Hongqi skal deles opp i fire nye merkevarer: NEV (New Energy Vehicle) HEV (Hybrid Electric Vehicle) Luxury Vehicle og Sports Car.

Konseptbilen lanseres under deres nye New Energy-varemerke som vises som en ny, lyssatt logo i fronten på bilen.

RENDERING: Det finnes ingen ekte biler å vise ennå, men slik vil vi trolig se Hongqi E202 på Shanghai Motorshow senere i måneden.

Designet er mildt sagt annerledes enn den Rolls-Royce-inspirerte bilen vi kjenner her hjemme.

Den helt lukkede grillen, med en lyktsignatur vi ikke har sett maken til, passer en elektrisk plattform bedre selv om også denne fronten er ganske så høy og loddrett.

Konseptet har veldig «cab forward»-design, altså at frontruta starter langt fremme og gir stor innvendig plass.

UTVIDER: Kinas eldste bilprodusent, Hongqi, har skikkelig trua på seg selv og ser for seg fire fremtidige varemerker.

Karosserilinjene er glatte med skjulte dørhåndtak og kameraspeil, men har fortsatt sterke karakterlinjer både i front, på siden og i hekken.

Kraftige profiler og markerte hjulbuer får de store hjulene til å virke enda større.

Hekken ser bred og lav ut, mye takket være velskulpturerte lykter som er trukket godt ut på sidene og har brede, horisontale striper.

Plattform med alt

Hongqi skal visstnok utvikle en helt ny, elektrisk plattform (FME).

Den vil ha en akselavstand mellom 2,70 –3,45 meter og skal inneholde intelligent firehjulsdrift, luftfjæring og selvkjørende egenskaper med blant annet lidar.

Konseptet har 800V batteriarkitektur fra CATL. Den skal kunne lade 300 kilometer på fem minutter, men skal likevel ha mulighet til batteribytte, slik Nio tilbyr.

Stadig større nettverk tilgjengelig:

Ladeklubben vokser kraftig

Et slikt bytte kan kanskje virke litt meningsløst, når man lader batteriet på omtrent samme tid som byttet tar.

Plattformen skal inneholde mer enn 10.000 patenter eller egne software-løsninger.

Og skal vi tro produsenten selv, skal bilen debutere allerede sent i år. Det gjenstår bare å se om eller når den kommer til Norge.

Ifølge Hongqi vil det gå fort i svingene. Hele 15 nye New Energy-biler skal være på veien innen 2025, og de skal naturlig nok da dekke alle bilsegmenter.

Hongqi ble for øvrig etablert i 1958 og er kinas eldste bilprodusent. Selskapet bygger både biler, busser og lastebiler.  

Mercedes-Maybach EQS SUV:

Elektrisk luksus-gigant

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også