Mercedes-Maybach EQS SUV: Elektrisk luksus-gigant

Concept Mercedes-Maybach EQS, IAA München 2021 Concept Mercedes Maybach EQS, IAA Munich 2021

med superglatt design, 600 km rekkevidde og all den luksus du kan tenke deg.

Mercedes har tatt frem det groveste sandpapiret når de har designet sine elbiler. Det samme gjelder Mercedes-Maybach EQS SUV, deres første SUV på ren elbilplattform.

Som kjent er både EQA, EQB, som også blir vist på IAA i år og EQC, basert på fossildrevne plattformer.

SVÆRING. De 24 tommer store hjulene og den kjempelange akselavstanden skjuler størrelsen en smule, men dette blir en fullverdig sjuseters SUV som det nok blir noen av på norske veier. Den blir trolig en god del rimeligere enn dagens lasteskip GLS.

EQS SUV

Men glem den svulmende luksusen man ser på bildene. Med en stor Mercedes-logo i fronten, så ser vi trolig konturene av hvordan Mercedes-Benz EQS SUV vil bli seende ut.

Dagens GLS er monsterstor og har plass til sju. Fra bildene å dømme er også denne rimelig svær, og med langt lengre akselavstand en dagens GLS.

DJEVELEN I DETALJENE: Det brukes dyre materialer og teknikker når bilene blir dyre. Den store fronten er blant annet pinstripet i metall.

Mercedes har ikke gått ut med noen informasjon om ytre mål og spesifikke drivlinjer, men bilen skal bygges på den nye elektriske plattformen som både EQS og EQE er basert på.

Man må derfor anta at modellen minst vil ha tilgang på de samme motor- og batterialternativene, noe også antydningen for rekkevidde kan tyde på.

HYPER:Det er vanskelig å se, men det ser t som man har tatt hyperskjermen et skritt lenger på Maybach-versjonen. Sjekk rattet, trolig et svar på Tesla Plaid. Men Mercedes har ikke gått så langt at de har fjernet fysisk girvelger, slik Tesla har.

762 hester

Her snakker man nemlig om rundt 600 kilometer. Langt mindre enn EQS, men så er også det verdens mest aerodynamiske bil. Det kan aldri en SUV med mer bakkeklaring, stor front og brått avsluttende hekk bli, selv om den er aldri så rund.

Sjekk det nye bilmerket som også kommer med sju seter.

Vi må regne med at EQS 580 4Matic med 184 hk på forhjulene og 347 på bakhjulene og samlet effekt på 524 hk og 866 Nm blir innstegsversjonen. Det vil trolig også bli komme en versjon med 762 hester.

BORT FRA VAFFEL: Mercedes har vært blant de råeste på interiørdesign. Men nå som også Kia har begynt med vaffelmønstrede kopier, må det tenkes nytt og spennende. Sjekk også ut de flytende armlenene. Det er mer trolig du ser akkurat det i GLS, enn prosecco og blomster…

Den største batteripakken med dagens teknologi har 115 kWt brutto og 107,8 Netto. Det «lille» batteriet på 90 kWt brutto, vil neppe dukke opp her. 200 kW på hurtiglading og 22 på hjemmelader er hva luksuskjøperne kan forvente.

Detaljer å trekke frem

Trekker man vekk den spesielle hyperfronten med loddrett pin-striping, de voldsomme polerte aluminiumsdetaljene rundt vinduene, luftinntakene og de speilblanke lukkede 24-tommers felgene – og samtidig fjerner stigtrinnet mellom hjulene som garantert legges noen cm ned og ut når dørene åpnes – er det ikke sikkert vi er så langt unna hvordan Mercedes sin store SUV blir seende ut.

STILIG: Forfinet setedesign på knappene er kanskje elementer vi vil se på bilen som nesten ser ut til å være ferdig for produksjon.

Det vil også gi en pekepinn for designen til den langt mer folkelige EQE SUV, som også er ventet. I det hele tatt er det ikke langt unna gamlingen EQC.

Luksusen på innsiden blir forbeholdt rike kinesere, russere og koreanere, som er det største markedet for slike biler i dag, og det skal tekkes et yngre publikum. Rosegull er et nytt innslag hos Maybach, som er luksusmerket til Mercedes, men vel så viktig er de de såkalte flytende armlenene på dørsidene. Det er elementer vi kanskje vil se i fremtidige Mercedes-modeller.

SOM FORVENTET: Hekkdesignen er faktisk ikke langt unna dagens EQC. Men det vil forbause oss om en GLC vil få så voldsom lasteterskel om dette.

Det heldekkende dashbordet i glass, såkalt Hyperscreen, bil bli standard i Maybach og tilgjengelig i EQS SUV og EQE SUV. Mercedes har brukt ekstra energi på digital teknologi og spennende løsninger for det nye kresne og digitale publikummet.

Slik skal VW kapre kunder i den andre enden av prisskalaen.

Det lønner seg å være medlem!

Få startpakke med Elbilforeningens ladebrikke, eksklusive medlemsfordeler og markedets beste medlemstilbud på veihjelp. Gjør som over 95 000 andre elbilister!