Hopp til innhold

Går globalt med Aion V: Klar for billig GAC?

BILLIG: I Kina skal denne kompakte SUVen koste fra under 200.000 kroner, og bare 90.000 mer når den er fullt utstyrt. Foto: GAC.

Aion V er en kompakt SUV med flere batteristørrelser, batteribytte og lang rekkevidde.

Husker du GAC? De var på Norgesbesøk blant annet hos oss i Elbilforeningen og viste stolt frem en … kremt, hybridbil. Av ren høflighet, lagde vi en liten minitest på den, som du kan se i lenka under.

HYBRID: Trumpchi E9 er et av merkene med GAC-logoen påklistret. Vi testet den, selv om den også har en bensinmotor.

Vi vet også at de har vært i samtaler med flere norske bilimportører, uten at det har ført til noe konkret.

LIDAR: Plattformen skal være avansert og ha flere selvkjørende egenskaper.

Svært selskap

GAC (Guangzhou Automobile Group) er en kinesisk statseid bilprodusent. Selskapet ble etablert allerede i 1954 og er for øyeblikket den femte største bilprodusenten i Kina. De selger merker som Trumpchi, Hycan og Aion, men produserer også biler for Toyota, Honda og Mitsubishi.

COPY PASTE: Interiøret ser ut som det meste annet fra Kina. Dobbel midtkonsoll med to ladere og to koppholdere, en stor skjerm, og bakre rattkontroller. Men det ser ryddig ut da.

Andre generasjon

Bilmerket Aion er ikke like gammelt. Det ble etablert som et «New Energy Automobile»-merke i 2017 og den første modellen kom i 2019. Nå består bilmerket av ni modeller.

VARMESKAP: Den lille boksen kan trinnløst justeres mellom minus 1,5 til 50 grader.

Aion V kom i 2020, men har allerede kommet i ny versjon. Det er denne som skal være aktuell for et internasjonalt publikum.

Bilen ble vist frem under årets Beijing Auto Show, og bygges på deres egenutviklede AEP helelektriske plattform. Den har blant annet væskekjølte motorer, AI-styrt infotainment og selvkjøring via LiDAR, radarer og kameraer.

Kompakt SUV

Bilen er 4,6 meter og driver på forhjula med en motor på 221 hester og 240 Nm i dreiemoment. Akselerasjonen til 100 er på 7,9 sekunder.

SOFAGRIS: Kineserne er glade i liggemuligheter på luft. Privatliv derimot, kan du glemme.

Den tilbys med tre batteripakker på henholdsvis 62, 75 og 90 kWt og skal gi en rekkevidde etter den noe snille målemetoden CLTP på 52,65 eller 75 mil.

GAC Aion hevder den vil klare å lade 125 kilometer rekkevidde på fem minutter og 370 kilometer på 15. 

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Batteribytte med Nio?

Men du skal også kunne bytte batteri. GAC har bygget så lite som 14 batteribyttestasjoner i Kina, men har inngått en avtale om lading og batteribytte på Nios batteribyttestasjoner, på biler der de er kompatible. Foreløpig fins det få detaljer om dette.

SKREMMER INGEN: Kineserne har virkelig fått dreis på designen. Denne bilen kunne nær sagt vært besmykket med logo fra både Ford, Citroën og VW uten at noen hadde tenkt nevneverdig over det.

Startprisen er hyggelige 199.800 kroner og dyreste modell koster 90.000 mer. Og da er den både mer avansert og billigere enn forgjengeren.

Bilen skal produseres både i Kina og i en helt ny fabrikk i Thailand, som ble åpnet 17. juli. De fikk 10.000 bestillinger i løpet av en time og 20 minutt etter lanseringen.

Det gjenstår å se om bilen kommer til Norge.

Få en bedre elbilhverdag!

Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.

Les også