Hopp til innhold

Scania har testet elektrisk lastebil på langtur: Gjennom Øst-Europa med el-lastebil

QUEENS OF THE ROAD: Teamet fra Scania fotografert før testreisen, med en Volkswagen ID.7 som følgebil. Alle foto: Scania.

Scania har testet elektrisk lastebil på langtur. Kjøretøyet var de fornøyd med, men ladenettverket trenger forbedring.

I slutten av august la Scania ut på tur fra Södertälje i Sverige til Istanbul i Tyrkia med helelektriske Scania 40R, døpt «Queen of the road». Fra før av hadde de gjennomført en vellykket tur gjennom Sentral-Europa til Milan.

Denne gangen la de opp ruten gjennom Polen, Slovakia, Ungarn, Romania og Bulgaria. De som fulgte produktsjefs Louise Törnstens poster på Linkedin kunne se at det ble en lærerik affære for dem.

Trøblete lading

Første etappe gjennom Sverige gikk fint. Der finnes det allerede et robust ladenettverk for lastebiler, hvor de oppnådde gode ladehastigheter helt opp mot 332 kW.

Før avreise mot Gdynia i Polen havnet de derimot i en klemme. For å rekke fergen droppet de å lade og tok sjansen på at det holdt med 13 prosent på batteriet ved avreise.

Det lønte seg ikke, da det viste seg at ladestasjonene i Polen var vanskelige å skjønne noe av.

Første stasjon kunne de ikke bruke uten riktig ladekort, de to neste hadde for lav spenning til at lastebilen kunne ta imot strøm, og den fjerde var for trangt plassert til at de kunne kjøre inntil den.

TRANGT: På flere av ladestasjonene var det en utfordring med å komme frem til ladekontaktene.

Løsningen ble å hekte av traileren på nærmeste Scania-verksted for å senke forbruket, før de fant en lader som passet.

Scanias eget ladenettverk hadde to ladere i Polen med 350 kW effekt, som kom godt til hjelp, men flere steder på reisen ble det krangling med ladere.

Sjekk ut videoen i denne posten, hvor det blir fullt kaos på en liten parkeringsplass. Videoen utgjør et godt eksempel på hvorfor el-lastebiler trenger sine egne ladeplasser.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Likevel fornøyd

Selv om det ble utfordringer med lading og ladeselskaper langs ruta, var de fornøyd med prestasjonen til lastebilen, som veide 38 tonn inkludert et batteri på 624 kWt.

I gjennomsnitt fikk de 400 km rekkevidde per lading og hadde et forbruk på 11,5 kWt per mil, noe som ga de akkurat nok kjøring til å matche pålagte hviletider for lastebilsjåfører.

Bilen presterte også godt i høyden og i lange køer. På reisen krysset de over fjellkjeden Karpatene, hvor de fikk utnyttet regenerering til god effekt.

Her ga regenereringsbremsene dem åtte prosent tilbake i nedoverbakkene, og de kjørte i hele 90 minutter uten at batteriprosenten rørte seg.

LIKE BLIDE: Til tross for utfordringer langs veien ser det ikke ut til å ha vært dårlig stemning på testturen.

På grensen mellom Romania og Bulgaria ble det køkjøring i 17,5 timer.

Brokonstruksjon medførte begrenset fremkomst, men til tross for ulidelig lang kø gikk det bare med ni prosent av batteriet under denne prøvelsen.

16 KM KØ: Det tok tid å krysse grensen til Bulgaria.

For flere bilder og detaljer fra turen kan du sjekke ut postene fra de Scania-ansatte på reisen her og her.

Det virker kanskje avskrekkende å kjøre denne ruten om du driver med tungtransport, men Scania har selv gjennom datterselskapet lovet 40.000 nye ladepunkter i Europa innen 2030:

Scania danner nytt selskap som satser tungt på tungtransport-lading:

Skal bygge 40.000 lastebil-ladepunkter innen 2030

Forhåpentlig gjorde de seg noen notater underveis om hvor behovet er stort.

Bli medlem i dag!

Les også