Scania danner nytt selskap som satser tungt på tungtransport-lading: Skal bygge 40.000 lastebil-ladepunkter innen 2030
Nykomlingen Erinion skal etter planen bidra sterkt til ny ladeinfrastruktur i det raskt voksende markedet for elektrisk tungtransport.
Si morn til Erinion – et nytt selskap heleid av Scania – som nå lanseres offisielt.
Selskapet skal tilby ferdige ladeløsninger for anlegg og depoter for å forenkle elektrifiseringen av tunge kjøretøy, melder moderselskapet Scania i en pressemelding i dag.
Strengere utslippsbegrensninger
Elektrifiseringen av tunge kjøretøy går stadig raskere takket være fremskritt innen batteriteknologi, strengere reguleringer og fokus på bærekraft.
Transportsektoren står overfor utfordringer som høye investeringskostnader, rekkeviddeangst, lange ladetider og usikkerhet rundt totale eiekostnader – samtidig som kravene om saftige utslippsreduksjoner i økende grad presser bransjen til å gå for nullutslippsløsninger.
Erinions svar på disse utfordringene er «å tilby skreddersydde, effektive og pålitelige ladeløsninger og å være en trygg partner for kundene», skriver Scania i pressemeldingen.
Voksende etterspørsel etter ladeinfrastruktur for elektriske lastebiler
Innen 2030 forventes det at 230.000 elektriske lastebiler vil være på det europeiske markedet.
Erinions planer om å installere 40.000 ladere på kunders anlegg vil bidra til de anslåtte 240.000 – 265.000 laderne som trengs på depoter og logistikknutepunkter for å møte utviklingen.
Opptil 90 prosent av energien for elektriske lastebiler vil bli ladet ved disse flåtenavene, avhengig av bruksområde (fjern-, regional- eller lokaltransport), skriver Scania.
Disse navene inkluderer depoter, terminaler eller sentraler hvor kjøretøyene starter fra, og vender tilbake til.
Skal kunne muliggjøre store besparelser
Ved å installere ladepunkter på forhåndsbestemte steder kan Erinion garantere forutsigbare ladeskjemaer, noe som skal føre til økt driftstid, maksimal driftseffektivitet og kostnadsbesparelser.
Erinions metode for lading har allerede gitt betydelig verdi for flere kunder, ifølge Erinion selv.
De hevder at gjennom de såkalte skreddersydde løsningene deres, kan man redusere investeringsbehovene med opptil 50 prosent – og muliggjøre operative besparelser på opptil 180.000 norske kroner per lastebil årlig.
– Overgangen til elektrifisering krever at våre kunder tar et systemperspektiv, noe som innebærer at de må integrere nye operative strategier, sier Jonas Hernlund, administrerende direktør for Erinion.
Tidligere var han Chief Commercial Officer hos Einride, og har også hatt ulike lederroller hos Google.
– Med Erinion tilbyr vi en komplett løsning som forenkler overgangen til elektriske kjøretøy, og gjør det mulig for våre kunder å fokusere på sin kjernevirksomhet mens vi håndterer ladeinfrastrukturen, konkluderer Hernlund i pressemeldingen.