Hopp til innhold

Alfa Romeo Milano varte knapt en uke: Nå skal Alfas første elbil hete «Junior» i stedet

STRYK DET SOM IKKE PASSER: Altså kan du i dette tilfellet la både «Alfa Romeo» og resten av bilen stå, men «Milano» på skiltet kan du stryke. Fyll eventuelt inn «Junior» der navnet på den italienske byen står nå.

Sånn kan det gå når italienerne skal produsere bilen i Polen for å spare penger – og industriministeren melder seg på …

Det hender vi tøyser litt her på elbil.no.

Og vi må innrømme at vi var litt i tøysehumør da Alfa Romeo i desember kunne melde at de skulle komme med sin aller første elbil – og vi skrev denne saken:

Alfa Romeo lanserer sin første elbil i april:

Gjetter du hva den heter?

Milano -> Junior

Som vi skrev i ingressen: «Et ørlite hint: Det står på plakaten».

Men så viser det seg at virkeligheten er mer tøysete enn oss når vi jazzer oss litt opp.

For nå, under en uke etter at elektriske Alfa Romeo Milano hadde sin verdenslansering, er det blitt bestemt at den ikke kan hete det som sto på plakaten likevel.

Så nå heter brått Alfa Romeo Milano i stedet Alfa Romeo Junior.

Hvis du ser bort fra navnet, kan du imidlertid fortsatt trygt stole på de øvrige detaljene i saken vi skrev da bilen ble lansert i forrige uke:

Alfa Romeo Milano lansert:

Her er Alfa Romeos første elbil

Ulovlig med Milano fra Polen

Dermed ble det i dag sluppet en pressemelding fra Alfa Romeo-importør Stellantis, der vi kunne lese følgende:

«En representant for den italienske regjeringen har besluttet at navnet Milano er ulovlig og ikke kan brukes.»

«Til tross for at Alfa Romeo mente at navnet oppfylte alle juridiske krav, har de valgt å endre det for å få saken unna», heter det videre i pressemeldingen – som ikke kommer nærmere inn på bakgrunnen for navneendringen.

Men bakgrunnen er denne: Da det ble allment kjent at Milano ikke skulle produseres i Italia, men i Polen, meldte Italias industriminister seg på:

– En bil som heter Milano kan ikke lages i Polen. Dette er forbudt i italiensk lov, sa industriminister Adolfo Urso, med henvisning til en lovforskrift fra 2003 som retter seg mot produkter som «høres italienske ut», men som feilaktig gir seg ut for å være italienske.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Alfa Romeo-sjef Jean-Philippe Imparato skal ha gitt følgende begrunnelse for navnebyttet under en pressekonferanse i går, selv om man der i gården altså ikke er enig i industriministerens vurdering om at Milano-navnet er ulovlig:

– Når du går inn i politiske diskusjoner, mister du med en gang halvparten av kundene dine, og det ville vi forhindre.

HEY, JUNIOR: Italias industriminister bare: «Glem Milano». Og Alfa Romeo bare: «Ok». Så nå heter Alfa Romeos første elbil «Junior» i stedet.

– Passer perfekt på merkets første elbil

Villedende markedsføring eller ei, Alfa Romeo sparer såpass mye penger på å produsere bilen i Polen at å gjøre om på den biten er ikke aktuelt.

Samtidig, i kjent mediehåndteringsstil, pakkes flausen nå om og blir forsøksvis fremstilt som noe positivt. Pressemeldingen fra Stellantis innledes med følgende sitat:

– Alfa Romeo er et inkluderende bilmerke hvor entusiasme og kjøreglede står i fokus. Navnet Junior passer perfekt på merkets første elbil. Nye Junior skal, på samme måte som den originale Junior, tiltrekke seg nye kunder som ønsker seg eksklusivitet og kjøreglede, sier Lise Prydz Aarstrand, direktør for Alfa Romeo hos Bertel O. Steen.

Pressemeldingen minner om at det ikke er første gang en Alfa Romeo bærer tilnavnet «Junior»:

«Den 26. september 1966 ble GT 1300 Junior lansert. Denne bilen skapte en ny generasjon Alfa Romeo», leser vi der.

Og med elektriske Junior, når den en gang kommer, er det i hvert fall duket for en ny generasjon Alfa Romeo – selv med en aldri så liten navne-farse midt i lanseringsløpet … 

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også