Alfa Romeo Milano lansert: Her er Alfa Romeos første elbil
Og den første elektriske Alfaen er blitt en sporty crossover med sprek design. Men du må velge mellom lang rekkevidde eller mange hestekrefter.
Italienske Alfa Romeo har en lang historie som inneholder alt fra de flotteste racerbiler til de største rustholkene.
Felles for de aller fleste er at et fokus på kjøreglede. Og nå blir Alfa Romeo for første gang elektrisk.
Kommer i to motorvarianter i Norge
I Norge vil Alfa Romeo Milano tilbys med to motorvarianter, enten 156 eller 240 hestekrefter.
Versjonen med 156 hestekrefter får en WLTP-rekkevidde på 410 kilometer.
Hva rekkevidden på utgaven med 240 hestekrefter blir, skriver Stellantis ikke noe om i pressemeldingen som ble sluppet i dag, så her må vi bare regne med at denne utgaven ikke har fått noen offisiell WLTP-rekkevidde ennå, men at den vil bli kortere, er ganske sikkert.
Foreløpig vet vi ikke noe om når den kommer til Norge eller hvor mye den vil koste, men regn med at billigste modell koster rett under 400.000 kroner – og et greit prispåslag for toppmodellen med alle godsakene.
I tillegg er den virtuelle assistenten Hey Alfa og ChatGPT (AI) integrert i bilens stemmestyring.
Deler plattform med flere
Alfa Romeo er et merke i Stellantis-gruppen, og det innebærer plattformdeling med modeller vi kjenner godt fra før.
Det vil si at her får vi en batteripakke på 54 kWt netto – og forhjulstrekk.
For å skille seg ut, går de all in på design. Lekkert lyssatte bilder kan selvfølgelig lyve litt, men vi liker det vi ser.
Bilen på 4,17 cm er ni cm lenger enn Jeep Avenger og to cm lenger enn Opel Mokka. Ellers er bilen 1,78 m bred og 1,5 m høy.
Bakseteplassen blir nok sammenlignbar, altså ganske så trangt, men Milano kan skilte med 400 liters bagasjerom.
Dette blir første bil på plattformen med en liten frunk også. Det gir akkurat plass til kablene og kanskje varseltrekanten.
Aggressiv look
Det skjer ekstremt mye i fronten, men hovedfokuset er den tradisjonsrike sentergrillen, som har fått deler av logoen preget inn. Kjempekult.
Frontlyktene (LED Matrix) ligner heller ikke noe annet vi har sett. I det hele tatt er det en aggressiv fremtoning på hele bilen.
Den har også fått de største hjulene hittil på plattformen. Lekre 20-tommere. Bakre dørhåndtak er plassert bak vinduet, som på Jeep, for å gi en todørs-look.
Hekken er kanskje den minst heldige, men gir absolutt særpreg. Selvtilliten er på plass også bak – med «Alfa Romeo» i den største fontstørrelsen jeg har sett til nå, se bare nedenfor:
Fet inni
Detaljene fortsetter innvendig. Selvfølgelig kjenner man igjen alle knappene i midtkonsollen og rattet fra de andre Stellantis-bilene.
De har artig nok kalt sine kjøremodus D.N.A. – for Dynamic, Natural og Advanced.
Man har samme knapperad med volumknapp under skjermen som Jeep Avenger med flere, og selve skjermen på 10,25 tommer har samme håpløse oppsett som alle de andre på samme plattform.
Men man har klart å lage en flott atmosfære med instrumentering, som fører tankene tilbake i tid der man hadde to runde målere og runde ventilasjonsdyser. Og de sportslige setene setter prikken over I-en.
Mer power
Men mens Citroën, DS, Fiat, Jeep, Opel og Peugeot ikke får mer effekt enn 156 hester, kan man velge utstyrsvarianten Veloce med 240 hester i Alfa Romeo Milano.
Akselerasjonen til 100 gjøres på 5,9 sekunder.
Skarpere kjøreegenskaper
Det er tatt grep for å få bilen så morsom som mulig bak rattet.
Den får en skarpere styreutveksling og et mindre ratt. Den sprekeste varianten får sportsunderstell som senker bilen 2,5 cm, og kraftigere stabilisatorstag både foran og bak, for å sikre mindre krengning i svingene.
Den får til og med en dirrerensialsperre for å sikre at kreftene kommer i bakken.
For å stoppe bilen, har den fått firestemplede kalipere foran, som klyper på 380 mm bremseskiver.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!