Hopp til innhold

Ny undersøkelse viser: Skatteregler gjør at folk velger fossilbil framfor elbil

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

TIL KAMP MOT HÅPLØSE SKATTEREGLER: Christina Bu ber Stortinget om å rydde opp i håpløse skatteregler som gjør elektriske firmabiler mindre attraktive enn fossildrevne.

1 av 2 som har elektrisk firmabil vurderer å bytte til fossilbil, viser nye tall. Elbilforeningens generalsekretær mener skattereglene er håpløse.

Det er håpløst at vi har skatteregler som nærmest ber folk som har firmabil om å velge forurensende bil, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.

Hun snakker om firmabilbeskatningen.

Har du firmabil og bruker den privat er du sikkert godt kjent med begrepet. Det er altså snakk om skatten du betaler fordi du har en fordel av å kunne bruke jobbens bil også privat, mens jobben betaler for det hele.

Mer om disse skattereglene lenger ned i saken.

Det som bekymrer generalsekretæren er at altfor mange nå vurderer å bytte til en fossil firmabil.

Bilimportørenes Landsforening og Elbilforeningen hjertens enige:

Ber Stortinget våkne – mener firmabil-skatt truer 2025-målet

Halvparten vurderer å bytte

Og Christina Bu er ikke alene om bekymringen:

I Elbilforeningens spørreundersøkelse, Elbilisten 2023, svarer nemlig 47 prosent av elbilistene som har firmabil at de vurderer å bytte til fossil firmabil.

– Det er bekymringsfullt at en såpass stor andel av de som kjører elektrisk firmabil nå vurderer å bytte den ut med en som bil som forurenser, sier Christina Bu.

Stortingets mål er at alle nye biler i 2025 skal være nullutslippsbiler. Bu frykter at de fossile firmabilene nå er et hinder for å nå dette målet.   

– Selv om firmabiler utgjør en mindre del av det totale nybilsalget, er det overhodet ingen grunn til at det skal være et marked for fossile firmabiler, mener hun.

Firmabilbeskatningen gjør det mer lønnsomt å velge fossilbil

Firmabilskatten en arbeidstaker betaler beregnes ut fra bilens kjøpspris. Skatten skal også gjenspeile fordelen av at arbeidsgiver dekker ulike bilholdskostnader, som for eksempel utgifter til drivstoff og verkstedkostnader.

Fram til 2023 ble firmabilbeskatning for elbil beregnet ut fra 80 prosent av elbilens listepris – for fossilbiler la man hele kjøpsprisen til grunn.

I statsbudsjettet for 2023 økte regjeringen firmabilbeskatningen for privat bruk av elektrisk firmabil:

Slik blir elbilpolitikken for 2023 etter budsjettforliket:

Elbil-nedtur setter klimamål i fare

Elbilister overbeskattes

I dag er skattereglene like, uavhengig om du har forurensende eller elektrisk firmabil.

Men virkningen er ikke lik.

Problemet er at formelen for beskatningen også er ment å reflektere at arbeidsgiver betaler for dyrt drivstoff. Men drivstoffet for en fossilbil er som kjent mye dyrere enn strøm er for en elbil. Det tar nå ikke skatteberegningen hensyn til.

Velger du for eksempel en firmabil til 450.000 kroner er bilholdskostnadene som drivstoff rundt 18.000 kroner lavere for en elbil enn en fossilbil. Allikevel må du betale like mye i fordelsskatt.

Elbilister betaler med andre ord skatt for en fordel de ikke får.

– Det er helt urimelig at de som velger en elbil som firmabil skal skattlegges for noe de ikke får, mener Bu.

SKATTES LIKT, DET RAMMER SKJEVT: Den ene er elektrisk og den andre er fossil. Til tross for at bilholdskostnadene er betydelig lavere for elbiler, tar ikke skatten hensyn til det.

Stortinget må rette opp feilen

Elbilforeningen oppfordrer regjeringen og budsjettpartner SV om å fikse dette i budsjettforhandlingene som pågår nå:

– I statsbudsjettet for 2024 bør skatten på fordelen med elektrisk bil fastsettes ut fra 80 prosent av bilens kjøpspris. Det er samme ordning som vi hadde før 2023, og det fungerte bedre, sier Bu og fortsetter:

– Skal vi nå 2025-målet må Stortinget ta tak og kvitte seg med håpløse skatteregler som gjør at folk velger fossil firmabil framfor elektrisk, avslutter hun.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Fakta om «Elbilisten 2023»:

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også