Hopp til innhold

Slik blir elbilpolitikken for 2023 etter budsjettforliket: Elbil-nedtur setter klimamål i fare

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

BUDSJETTFORLIKET: – Det er uheldig å svekke alle elbilvirkemidlene på én gang, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen. Foto: Martin Thronsen/elbil.no

─ Forliket om statsbudsjettet for 2023 gjør alle elbiler dyrere. Da blir det dessverre vanskeligere å overtale skeptikere til å bytte ut fossilbilen.

Det sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

─ Elbilforeningen har jobbet hardt for et bedre utfall, så dette er en skikkelig nedtur, fortsetter Bu.

Skuffende budsjettforlik

Regjeringen og budsjettpartner SV har i dag presentert enighet om statsbudsjettet for 2023. Resultatet for elbilpolitikken ligger langt unna det SV presenterte i sitt alternative forslag til statsbudsjett for 2023.

Dette blir elbilpolitkken for 2023:

  • Det blir moms på kjøpsbeløpet på nye elbiler over 500.000 kroner, slik tidligere varslet. En bil som koster 600.000 kroner må for eksempel betale 25.000 kroner i moms.
  • Det blir vektavgift på alle nye elbiler fra 2023. Avgiften blir på 12,5 kroner per kg av bilens vekt over 500 kg. I gjennomsnitt vil det gjøre elbiler om lag 19.000 kroner dyrere.
  • Miljørabatten i bom svekkes: Elbiler skal maksimalt betale 70 prosent av ordinær bompengetakst, mot dagens maksgrense på 50 prosent.
  • Firmabilbeskatningen for elbiler økes, og den reduserte satsen sammenlignet med forurensende biler, fjernes. Dette betyr en økning i fordelsbeskatningen for folk som har elbil som firmabil på mellom 10-30.000 kroner.
  • Det blir full omregistreringsavgift på elbil, på lik linje med forurensende biler.
  • Elbiler i eksisterende leasingavtaler vil fortsatt ha momsfritak slik regjeringen foreslo.

Elbilforeningen og Bu er særlig skuffet over at budsjettforliket gjør at alle elbilvirkemidlene svekkes samtidig.

Det kom svært overraskende på at regjeringen foreslo en ny vektavgift på alle nye biler, inkludert elbiler.

─ Dette elbilbudsjettet er spesielt krevende i den økonomiske situasjonen folk står i nå, sier Bu.

─ Framover må diskusjoner om elbilpolitikk handle mindre om avgifter på elbil, og mer om å kutte utslipp.

Elbilforeningen er også svært bekymret over at det nå blir en kraftig skatteskjerpelse for folk som velger elbil som firmabil. Blir denne politkken stående i årene som kommer, kommer ikke alle nye firmabiler til å bli helelektriske.

Les mer om dette her:

Nå er det forhandlinger om statsbudsjettet:

– Ville ikke valgt elbil som firmabil med regjeringens forslag

Statsbudsjettet for 2023 blir gjeldende to år før målet om totalt utslippsfritt nybilsalg i 2025.

─ Med et så dårlig resultat frykter vi nå for at vi ikke når målet om bare nye nullutslippsbiler i 2025, sier Bu.

Blir mulig å svekke miljørabatten i bom

I tillegg til den varslede toppmomsen, vektavgift på alle elbiler, og full firmabilbeskatning, svekkes den nasjonale regelen for miljørabatt i bom.

Fra neste år skal elbiler maksimalt betale 70 prosent av ordinær bompengetakst, mot dagens maksgrense på 50 prosent.

– Miljørabatt i bomringen har vært et viktig elbiltiltak i byområdene. Det har forbedret bymiljøet og bidratt til å kutte klimagassutslipp i de største byene våre, og i alle områder med bomprosjekter, sier Bu og fortsetter:

– Elbilforeningen vil nå minne om at miljøambisiøse kommuner og fylker fremdeles har mulighet til å velge en lavere elbiltakst enn det statsbudsjettet setter som maksgrense.

Dette bør du sjekke:

Råd til deg som vil kjøpe brukt elbil

Får du levert elbilen din først etter nyttår?

Elbilforeningen blir kontaktet av en del medlemmer som har bestilt elbil, men der forsinkelser gjør at man først får levert bilen etter nyttår.

– Mange er frustrerte over forsinkelsene og har problemer med å takle uventede økte avgifter som vektavgift og noen ganger toppmoms, forteller Christina Bu.

Elbilforeningen anbefaler da å lese kontrakten for å se hva den sier om avbestillinger. Ofte er det mulig å heve kjøpet ved større prisendringer, men dette kan variere.

– Og uavhengig av hva som står i kontrakten, vil vi uansett anbefale at du kontakter forhandleren din dersom du ønsker å avbestille. Vi vet at mange forhandlere er villige til å komme til gode løsninger, sier Bu.

Fortsatt avgiftsrabatt for forurensende biler

Forurensende biler kommer fremdeles til å ha avgiftsrabatter i 2023. Elbilforeningen har anbefalt at disse fjernes for å unngå at elbiler taper konkurransekraft.

Ifølge forliket skal ladbare hybriders vektrabatt i engangsavgiften fases ut senest i 2025.

─ Det er ufattelig at de svekker alle elbilvirkemidlene på én gang, men ikke evner å fjerne skatterabattene på ladbare hybrider. Det burde jo være verdens enkleste ting å kutte, sier Bu.

Elbilforeningens generalsekretær minner om at det selvsagt ikke skal selges forurensende biler i 2025, og at det da er innlysende at de ikke skal ha rabatter.

I budsjettforliket økes engangsavgiften på forurensende personbiler med om lag 7000 kroner for biler med utslipp over 87 gram.

For ladbare hybrider blir det cirka 4000 kroner i økt avgift som følge av forliket, men disse bilene har fremdeles redusert avgift i vektkomponenten i engangsavgiften.

Foruensende varebiler får også en mindre økning i engangsavgift, men har fremdeles langt lavere kjøpsavgift enn personbiler.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også