Hopp til innhold

Håndlaget elektrisk motorsykkel: Har du sett på maken?

THE 1: Frekke detaljer pryder denne elektriske motorsykkelen fra Curtiss Motorcycles, som for noen heldige blir tilgjengelig neste år.

Denne MC-fabrikantens første elmotorsykkel er bygget for å vare evig, som et klassisk urverk.

Ikke bare minner designet litt om det man kan se i eksklusive urverk, her er faktisk tankegangen at vidunderet skal tåle tidens tann.

Motorsykkelen er kalt The 1, og ifølge Curtiss Motorcycles skal The 1 vare inn i evigheten.

Duelltest – Zero DSR/X vs. Zero SR/F:

Knaller langt forbi 100 prosent

Frekk og rask

Eller som selskapet selv liker å formulere det: En motorsykkel fra Curtiss er den eneste motorsykkelen du noen gang trenger.

Selskapet ble opprettet i 1991, da kalt Confederate Motors. I 2017 skiftet toppsjef Matt Chambers kurs, og selskapet utvikler i dag elektriske motorsykler under navnet Curtiss Motorcycles.

Men tilbake til sykkelen. Med et utseende som kunne figurert i filmen Blade Runner, vil sykkelen få selv de mest designkåte til å løfte på visiret.

I’M FROM THE FUTURE: Det futuristiske og unike designet gir superhelt-vibber. Med begrenset antall eksemplarer produsert, vil man med denne bli en av de mest unike på to hjul.

Og den er sannsynligvis like rask som den ser ut som. Vi skriver «sannsynligvis» fordi de tekniske spesifikasjonene ikke viser til akselerasjon og topphastighet, men kun kraft og dreiemoment.

Men med en motor på 82 kW (110 hk) og et dreiemoment på 200 newtonmeter, kan man anta at det ikke tar mange sekunder før det luftes ut godt i skinnjakka.

Selskapet sier at de har mulighet til å øke denne ytelsen til 159 kW (217 hk) i fremtiden – som er nesten dobling av dagens effekt.

Stadig større nettverk tilgjengelig:

Ladeklubben vokser kraftig

Tilpasningsdyktig

Den fjærlette ramma bidrar til at motorsykkelen har en vekt på nokså beskjedne 215 kilo.

Med en sentrert og god balanse med mulighet for å justere sete, akselavstand, styre og peggene til føtter, kan det tenkes at man også kan oppnå ergonomisk lykke på denne.

Batteripakken på 8,8 kilowattimer gir en rekkevidde estimert til 193 kilometer i byen og 112 kilometer på motorveien, ifølge Curtiss.

Batteripakken kan i tillegg oppgraderes og skiftes over tid, hvor første overhaling av batteripakken er gratis.

Motorsykkelen lader med type 2-kontakt på opptil 3,3 kW. Ladeøkten fra 0-80 prosent tar omtrent 2 timer.

Altså ikke nettopp raskt, men den prisen er kanskje verdt å betale for å kjøre rundt på et smykke som dette.

HADES EDITION: Utgaven kommer i kun 13 eksemplarer og har en pris på 133.300 dollar.

Tre utgaver

Den elektriske motorsykkelen kommer i tre utgaver: 1907 Racing Livery, Hades Edition og The 120 Year Anniversary Collection.

De kunne kanskje gitt utgavene navn som ruller litt enklere på tungen, men dem om det.

Alle utgavene kommer i begrenset opplag.

1907 RACING LIVERY: Denne utgaven kommer i 36 eksemplarer. Prisen for denne helsvarte frekkasen er på 137.000 dollar

Og syklene er overhodet ikke billige – åpenbart. Prisene strekker seg fra 120.000 til 137.000 dollar.

Og det koster deg småfriske 12.000 dollar i depositum bare for å plassere deg på ønskelisten for en av disse utgavene.

THE 120 YEAR ANNIVERSARY COLLECTION: Begrenset til 120 eksemplarer kommer denne i fargekombinasjonen French Blue (bildet), Tiger Yellow, Bayou Green og Crimson Red.

Den elektriske motorsykkelen blir tilgjengelig første kvartal i 2024.

For mer informasjon om The 1 og de ulike utgavene, kan du besøke Curtiss Motorcycles.

1-STJERNERS MOTORSYKKEL? Døm selv …
Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også