Sikkerhetssystemet "Intelligent Speed Assistance" innføres nå på nye biler: Nå er dette påbudt
Fra 7. juli er kravet at alle nye biler skal plinge om de sklir over fartsgrensen.
Vi fikk en påminnelse om at det nye EU-direktivet straks trer i kraft da vi så på registreringsstatistikken for denne måneden. MG ligger på topp 4-lista over registrerte biler i juni.
Forklaringen er enkel, ifølge bransjenettstedet Bilbransje24. MG-importøren gjorde en avtale med fabrikken og forhandlerne sine om å kjøpe et stort antall biler som følger eksisterende sikkerhetskrav og registrerte dem før kravet trår i kraft.
Det resulterte i hele 1.171 registrerte MG MG4 i juni:
Dette er saken
I 2019 besluttet Europakommisjonen at alle typegodkjente biler etter sommeren 2022 må ha en hastighetsassistent som skal bidra til å motvirke fartsovertredelser.
Dette skal enten skje ved at føreren blir varslet både visuelt og med lyd, eller ved visuell varsling kombinert med at hastigheten automatisk reduseres.
Les mer om hvordan systemet var tenkt å virke i lenka under.
Og selv om intensjonen absolutt er god, vil nok noen ganske sikkert oppleve varslingen som både irriterende, potensielt forstyrrende og trafikkfarlig – og derfor ønske å skru den av.
For noen bilmodeller krever det komplisert leting i menyen, noe du ikke bør begi deg ut på mens bilen er i fart. Hos andre bilmerker er det enklere.
Se oversikten nederst i saken over ulike måter man kan deaktivere lydvarslingen (for én tur av gangen) på ulike elbilmodeller.
Gjelder nye og nesten nye biler
Systemet kalles Intelligent Speed Assistance (ISA) og baserer seg på bruk av kartdata og et kamera montert i bilen.
Fra nyåret vil denne EU-lovgivningen gjelde alle biler produsert etter 1. januar 2024, men også for bilmodeller som ble typegodkjent etter sommeren 2022.
Lovgivningen tillater at systemet kan deaktiveres av fører – enten helt eller delvis. Eksempelvis kan sjåføren deaktivere lydvarselet, men beholde den visuelle varslingen i førerdisplayet.
Men kravene påbyr at ISA-systemet nullstilles hver gang bilen startes på nytt.
Med andre ord, dersom man har deaktivert lydsignalet, krever lovgivningen at lydsignalet likevel skal være aktivt neste gang bilen startes.
Slik funker det
I praksis vil alle nye biler varsle om du kjører for fort eller er uoppmerksom.
Passerer du fartsgrensa, kommer det etter kort tid varsellyder. Samtidig blinker skiltvisningen i displayet helt til du ligger under fartsgrensa igjen.
Noen bilmerker krever at du gjør et dypdykk i menyene på skjermen for å slå av varselet, mens andre har laget snarveier som bare ligger et trykk unna.
Da slår du altså av systemet for den ene turen.
Systemet har ikke tilbakevirkende kraft på eldre bilmodeller, så eiere av eldre biler kommer ikke til å møte problemstillingen etter en eventuell oppdatering av programvaren.
Slik slår du det av
Vi har testet noen biler som har varslingen allerede.
Audi deaktiveres ved å trykke en gang på favorittknappen på rattet. BMW krever et langt klikk på SET-knappen på cruisecontrollen. Mercedes krever et langt klikk på Mute.
Kia og Hyundai har foreløpig en mellomløsning med et trykk på favorittknappen inn til førerassistanse, deretter hastighetsvarsling og deretter AV. Det varsles et direkteklipp på en av knappene på rattet.
MG er et av bilmerkene som ikke har fått varsling i bilene ennå, og kan derfor heller ikke svare på hvordan man deaktiverer det.
Tesla har en snarvei på årets nye versjon av Model 3, der du bare trykker på skiltet på skjermen, mens på de andre nyere Tesla-modellene må man inn i «settings» for å slå av lydvarslingene. Disse får trolig en lik funksjon som nye Model 3 innen juni.
Hongqi er et av merkene der du må navigere deg inn i menyer, og de har ingen planer om å frembringe en enkel snarvei.
Mange søker unntak
Bilbransjenettstedet Bilnytt skriver for øvrig at bilimportører kan søke om å få registrere biler med utgående typegodkjenning også etter 7. juli.
Så mens noen registrerer opp biler i forkant av fristen, velger andre å søke Statens vegvesen om å få registrere bilene som restkjøretøy etter unntaksreglene.
For eksempel har Ford-importøren varslet søknad om unntak for 947 Mustang Mach-E, med begrunnelse i reduksjonen i etterspørsel grunnet pris- og renteøkninger, samt logistikkutfordringer og forsinket skipstransport, skriver Bilnytt.
Bransjenettstedet skriver også at Hyundai søker unntak for mellom 100 og 150 Ioniq 5 og Ioniq 6, og at Tesla Norge har varslet Statens vegvesen om at Tesla Model 3 og Model Y som er ferdig produsert og på vei til Norge, ikke tilfredsstiller kravene.
Flere sikkerhetssystemer på vei
Den nye EU-loven krever også at andre sikkerhetssystemer er standardutstyr i bilene:
- Forberedelse for alkolås
- Trøtthetsvarsel
- Distraksjonsvarsel
- Automatisk nødbrems
- Filassistent
- Omvendt advarselssignal
- Svart boks (dataopptak)
Spesielt distraksjonsvarselet kan være irriterende. For samtidig som bilfabrikantene ivrer etter stadig færre knapper, men mer skjerm som krever flere sekunder distraksjon fra veien, varsler distraksjonsvarselet nærmest umiddelbart fra det øyeblikket du ikke følger med på veien.
Det er ingen som har en snarvei for å deaktivere denne.
Filassistenten er det heller ikke alle som liker, men der er det mange biler som allerede har egen knapp for å deaktivere denne.
Få en bedre elbilhverdag!
Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.