Hopp til innhold

Her er den første elbilen fra DS

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den kompakte SUV-en DS 3 Crossback e-tense kommer til Norge om et år, og byr på interessant ladeoppsett.

NYHETSKOMMENTAR: Det var deilig med en litt overraskende elbilnyhet for en gangs skyld. En som kom litt ut av det blå. Nå var det ingen overraskelse at DS skulle komme med elbilutgave av DS 3 Crossback-modellen i 2019, og det var også gitt noen gode hint om størrelse på batteripakke. Spørsmålet var timingen, men med bilutstillinger rett rundt hjørnet pleier det å skje noe. Altså kan det fort komme flere franske elektriske nyheter før Paris-utstillingen, som arrangeres 4.-14. oktober. Men de tar vi oss av når den tid kommer. I denne artikkelen ser jeg på det mest grunnleggende ved DS 3 Crossback e-tense, som er ment å være mer «premium» enn det du finner i Citroën-sortimentet. Merket skal rett og slett by på litt luksus.

Melder seg på blant de kompakte SUV-ene

Akkurat som Hyundai Kona, får nye DS 3 Crossback fossilt drevne søsken. De hopper vi bukk over her. Årsaken til at ulike drivlinjer er blitt mulig, er at nye Crossback er basert på PSA-konsernets nye CMP-plattform (Common Modular Platform). Kona blir forresten en direkte konkurrent til den franske nykommeren, akkurat som Kia Niro Electric når den ankommer ved juletider. Alle er i den litt ubestemmelige kategorien «liten SUV» eller «crossover». De har (foreløpig) som regel kun forhjulsdrift, men har noe mer bakkeklaring enn typiske kompaktmodeller. DS 3 Crossback e-tense er imidlertid litt kortere enn Kona, med sine 4,12 meter. Ellers synes proporsjonene noenlunde like, men DS oppgir at Crossback e-tense får et bagasjerom på 350 liter. Det er omtrent nivået man må være på i denne klassen. Elmotoren skal få en maksytelse på 136 hestekrefter, mens dreiemomentet blir 260 Nm. Det bør sørge for at e-tense-utgaven får helt kurante ytelser når den kommer på veien.

Interessant ladeløsning

Hvorvidt batteripakken har 50 kilowattimer (kWh) brutto eller netto er ikke opplyst, men det plasserer den uansett i området mellom dagens Nissan LEAF og Kona/Opel Ampera-e. Rekkevidden skal være rundt 300 kilometer, målt etter den nye og strengere WLTP-målesyklusen. Det er derfor lov å håpe at dette også vil gjelde i normal bruk. Men like viktig som maksimal rekkevidde er det å ha tilpasningsdyktige ladeløsninger. Derfor er det bra at vi kan krysse av for CCS-hurtiglading med 100 kW ladeffekt. Med så høy effekt skal det ta en liten halvtime å lade 0-80 prosent. Ikke minst er det bra at DS 3 Crossback e-tense er satt opp for å kunne normallade med effekt opp til 400V/16A (3-fas), som gir 11 kW. Med denne effekten kan man gå fra 0-100 på rundt fem timer. PS. I forbindelse med nyheten ble det varslet at DS melder seg på i racet med å tilby reservasjonsløsning: På morgenen 2. oktober skal den være på lufta, før de første bilene altså skal være på plass neste høst. Indikert pris er fra cirka 300.000 kroner.