Denne modellen er det mange nordmenn som har gledet seg til. Over 10.000 har satt seg på venteliste og nå kan den endelig bestilles.
Lanseringsversjonen Ioniq Project 45 er begrenset til kun 3000 biler i Europa og reservasjonene følger etter førstemann til mølla-prinsippet.
Prisen på 499.000 kroner med alt utsyr inkludert, også firehjulstrekk og 306 hester. I Norge har man sagt rekkevidde på 460 kilometer for firehjulstrekkeren.
Hyundai har vært tidlig ute med både ladbart og elektrisk. Det er en av svært få som til og med lanserte en og samme bil med tre forskjellige elektriske drivlinjer, nemlig Hyundai Ioniq, som du både fikk som elektrisk, ladbar hybrid og hybrid.
Ioniq er en sammensetning av ordene «Ion» og «Unique» og ble først lansert gjennom Hyundais Project Ioniq, et langsiktig forskings- og utviklingsprosjekt med fokus på miljøvennlig transport. Hyundai var så fornøyd med navnet Ioniq, at det nå skilles ut som et eget helelektrisk bilmerke.
Foreløpig har de annonsert tre modeller som de har kalt 5, 6 og 7, hvor det later til at oddetall er SUV/Crossovere, mens partall blir lavere biler.
Første bil ut er 5. Foreløpig har den kun vært materialisert som Hyundai 45 electric Consept, på Frankfurt Motorshow i 2019. 45 fordi det da var 45 år siden de viste konseptet av sin første bil, Hyundai Pony. Siden har de vært flinke til å gi små hint om fakta og detaljbilder om den kommende bilen.
Inspirert av sin første bil
Men i dag får vi endelig se den og bestille den. Designen skal være inspirert av nettopp Hyundai Pony. Det var en 5-dørs kombikupe designet av Giorgetta Giugario og designen fikk være så å si urørt i 15 år.
Med sterk godvilje kan du se likhetstrekk i silhuetten, D-stolpen og det faktum at den har 4 frontlykter, men heldigvis vil mange si, har den sin helt egne design.
Og at den skiller seg ut er det ingen tvil om. Størrelsesmessig er det også store forskjeller.
Den blir første bil ut på den helt nye elbilplattformen E-GMP. Den skal brukes av både Hyundai og Kia, som nylig også viste konseptet CV på samme plattform.
LES OGSÅ: Her er elbilene som kommer
E-GMP er et ledd i Hyundai Motor Group sine planer om å presentere totalt 23 elbilmodeller, inkludert 11 dedikerte elbiler, og selge flere enn én million elbiler over hele verden innen 2025.
Hyundai har også lovet en modell som kan akselerere til 100 på under 3,5 sekunder og ha en toppfart på 260 km/t på denne plattformen. Det er blitt antydet 600 hester.
Ganske så stor
Crossoveren, som de velger å kalle den, er ganske svær. Den er 4,64 meter lang, 1,89 meter bred og 1,6 meter høy. Det gjør at den blir ganske lik i størrelse som kommende Tesla Model Y og er faktisk noe større enn Mercedes EQC.
Akselavstanden er på hele 3 meter. Det gir mye innvendig plass og voksne kjøreegenskaper. Det er en femseter og bagasjeromet er fleksibelt og er fra 531 til 1591 liter avhengig av hvor du plasserer setene. Bilen kan trekke tilhenger på 1600 kilo for firehjulstrekkeren og 1400 for bakhjulstrekkeren.
Lang rekkevidde
Bilen kommer først som en fullspekket Consept 45-utgave med firehjulstrekk og makseffekt på 306 hester, men blir tilgjengelig med bakhjulstrekk senere.
Kun den store batteripakka på 73 kWt er tilgjengelig fra start. Den norske importøren er nøktern med rekkevidden og sier 460 km, selv om fabrikken har antydet 500.
0-100 km/t gjøres unna på 5,2 sekunder og toppfarten er 185 km/t.
Senere kommer det en mindre batteripakke på 58 kWt. Rekkevidde er ikke oppgitt ennå.
Batteriet er fortsatt Litium-Ion med nikkel, magnesium og kobolt, men skal ifølge Hyundai ha 60 prosent færre deler, noe som skal gjøre pakka mer kompakt og lettere å både kjøle og varme batteripakka etter behov. Den kompakte designen har resultert i 10 prosent økning i energiinnhold i forhold til før.
Motorpakkene skal også være mer energieffektive og gi opp til 5 prosent lenger rekkevidde. Firehjulstrekkversjonen kan koble ut motoren på forakselen når verken effekt eller regenerering trengs.
800 volt
Den nye batteripakka har et såkalt multiladesystem som er kompatibelt med både 800- og 400 volts ladere uten behov for ekstra komponenter eller adaptere. 800 volt tillater tynnere kabling og dermed lavere vekt, samt raskere lading. Hyundai oppgir 220 kW som maksimal ladehastighet.
5 minutter lading gir opptil 100 km rekkevidde og under ideelle forhold skal batteriet kunne lades fra 10-80 prosent på bare 18 minutter.
Plattformen er også forberedt for fremtiden med den såkalte Vehicle to Load-funksjonen (V2L) som gjør det mulig å hente energi fra bilens batteri, til for eksempel huset ditt. Den kan levere tilbake opptil 3,5 kW via stikkontakt i bilen. Kjekt dersom du skal ha party på stranda.
LES OGSÅ: 21 elbil-modeller vi gleder oss til i 2021