Subaru Solterra er en kloning av Toyota bZ4X: Her er Subarus nye el-SUV!
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Subarus nye elektriske SUV, Solterra, skal kunne gå 53 mil. Denne avslører også mye av det som hittil har vært ukjent rundt Toyota bZ4X.
Toyota har store eierinteresser både Subaru og Suzuki. Den siste så vi da Suzuki lanserte den ladbare hybriden ACROSS – en nærmest teknisk lik bil som Toyota RAV 4.
Nå kommer «rally-merket» Subaru med sin første elbil, som er utviklet tett sammen med nettopp Toyota. Og mye tyder på at dette er en kloning av Toyotas nye elbil, bZ4X.
Subaruen får navnet heter Solterra, og er en SUV som går rett inn i det tøffe markedet mot Tesla Model Y, VW ID.4, Skoda Enyaq, Ford Mustang Mach-E osv.
Subaru skriver at SUVen Solterra skal bli en hjørnestein i Subaru sin elbilsatsning fremover.
Den skal også ivareta verdiene Subaru har satt høyt – kjøreglede og trygghet. Og den tilfører definitivt noe nytt til miljøet. For de gamle boxer-motorene Subaru har vært kjent for, har hverken vært av de gjerrige slaget eller særlig utslippsvennlige.
Ny e-SUBARU plattform
Solterra er 469 cm lang, 186 cm bred og 165 cm høy – og akselavstanden er på 285 cm.
Og når Subaru skal entre den elektriske arenaen, blir det ikke med noen lettvekter. Solterra veier hele 2.205 kilo som forhjulstrekker og 2.295 kilo som firehjulstrekker.
Utseendet er forholdsvis sømløst med en sekskantet grill i fronten. Robuste hjulbuer skal vise styrken av en SUV.
I fellesskap med Toyota Motor Corporation har Subaru utviklet e-Subaru Global Platform, en plattform dedikert til batteridrevne biler.
Batteripakka (Lithium-ion) er plassert under gulvet, og ved bruk av batteriene som en del av strukturen, oppnås et lavt tyngdepunkt, samt høy styrke og stivhet i karosseriet.
Bra med rekkevidde
En japansk spesifikasjon avslører av batteriene har en kapasitet på 71,4 kWt, og den skal ta i mot 150 kW på hurtiglader.
Målt etter den japanske WLTC-standarden, som skal være noe mindre streng enn WLTP, skal det gi en rekkevidde på 53 mil i FWD-versjon og 46 mil som firehjulstrekker.
Frontmotoren leverer 150 kW. Velger man AWD-versjon, vil motoren bak kunne dytte på 80 kW ekstra.
Avansert firehjulstrekk
Ved å dra nytte av mye 4×4-ekspertisen Subaru er kjent for, har de utviklet et system som kontrollerer nøyaktig de fire hjulene med en smidig responsen til de elektriske motorene og den fleksible drivkraftfordelingen mellom foran og bak. Det skal sikre grep og trygg og behagelig kjøring.
«Bedre sammen»
Som nevnt er elbilen utviklet i et samarbeid mellom Toyota og Subaru, som inngikk en ny forretnings- og kapitalallianse i september 2019.
De samlet teknologier og kunnskap fra sine ekspertiseområder under sloganet «La oss lage stadig bedre biler sammen», og ingeniører fra begge selskapene har i vennlig rivalisering deltatt i utviklingen.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!