Hopp til innhold

Avduket megawatt-lader på Nordic EV Summit: Kan friste med ladefart opp mot 1,2 MW

MEGAWATT CHARGING SYSTEM: Det finske ladeselskapet Kempower lanserte sin nye megawatt-lader under Nordic EV Summit denne måneden. Alle foto og video: Jamieson Potchecary / elbil.no

Normallading, hurtiglading, lynlading – hva er det neste? Megawatt-lading!

Fram til nå har store elektriske lastebiler ladet med samme kontakt som de fleste elektriske personbiler, nemlig en CCS-kontakt (Combined Charging System).

Riktignok har de nyeste lastebilene ladet på høyere effekt, opp mot 350 kW, og har en tilnærmet flat ladekurve hvor de lader på denne effekten gjennom hele ladeøkten.

350 kW høres kanskje mye ut, men når batteriene som skal lades opp er på mellom 600 og 1000 kWt, blir det likevel i minste laget siden ladetiden fort blir flere timer.

Det er derfor mange som har ventet på MCS-kontakten (Megawatt Charging System) som kan håndtere mye høyere effekter. Og nå er den her!

MEGAWATT: Elbilforeningens Maren Hemsett med nyvinningen som ble avduket under Nordic EV Summit. I videoen over tar hun også en liten prat med noen av av de involverte.

Finske Kempower imponerte på Lillestrøm

Under Elbilforeningens store elektrisk mobilitets-konferanse Nordic EV Summit på Lillestrøm tidligere denne måneden, lanserte den finske laderprodusenten Kempower sin splitter nye megawatt-lader som de kalte Megawatt Satellite.

Avdukingen tiltrakk seg mange nysgjerrige konferansedeltagere. Ikke rart, ettersom dette vil revolusjonere ladetiden for fremtidige el-lastebileiere.

AVDUKING: Megawatt Satellite-laderen, som ble avduket under Nordic EV Summit 2024, kan gi opp mot 1200 kW effekt,

Et viktig poeng er at lastebilene skal rekke å lade innenfor den pålagte hviletiden på 45 minutter.

Megawatt Satellite kan gi opp mot 1200 kW effekt, eller opp mot 900 kWt på de tilmålte 45 minuttene – noe som bør holde i de aller fleste tilfeller.

Tomi Ristimäki, administrerende direktør i Kempower, var tydelig stolt over produktet de lanserer:

– Det er dette logistikkfirmaene og lastebilprodusentene drømmer om, sier Ristimäki.

– Nå er det mulig å lade så raskt at sjåførene ikke må utvide hviletiden sin.  

VENTER FORTSATT: MCS-standarden må godkjennes før lastebilsjåfører får gleden av å lade megafort.

Den som venter på noe godt …

Det er organisasjonen Charging Interface Initiative (CharIN) som har utviklet MCS-standarden, og den er laget for å kunne yte opp til hele 3,5 megawatt.

Dessverre er ikke standarden ferdig godkjent ennå, og selv om den forventes å ferdigstilles straks, kunne ikke styreleder i CharIN, Claas Bracklo, som også deltok på konferansen, gi oss noen endelig dato.

Til tross for at standarden ikke er ferdig godkjent, har flere selskaper bygget, testet og demonstrert ulike MCS-ladere allerede.

Nyheten nå er at Kempower har lansert et produkt som er bestillingsklart på det europeiske markedet.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Scania har testet satellitten

Svenske Scania er blant de som har testet Kempowers nye lader på sine biler.  

– Vi har allerede testet denne teknologien en stund, sier Joakim Gimholt, sjefsingeniør i Scania.

– Selv om det er nytt, anser vi det som en moden teknologi, fortsetter han.

Nå venter de på at standarden blir godkjent, slik at de kan selge biler med MCS-kontakt. I mellomtiden foregår ladingen med CCS-kontakt.

En god nyhet til alle som vurderer å kjøpe en Scania lastebil nå, er at alle Scanias lastebiler som selges fra i år er forberedt for MCS, slik at de enkelt kan oppgraderes når standarden er klar.

Ny regional elektrisk lastebil fra Scania på plass i Norge:

Verdenspremiere hos ASKO for el-lastebil

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også