Dyr japansk snuoperasjon:
Honda stanser utviklingen av ny elbilserie

KONTRASTFYLT OG REFLEKTERT: Honda skulle satse på premiummarkedet med 0 Series-modellene. Designspråket var utvilsomt nytenkende, men usikkerheten i det amerikanske markedet satte en kostbar stopper for videre satsing. Alle foto: Honda Press.

Utviklingen av den egenutviklede elbilplattformen – den såkalte 0-serien, stoppes.

Dermed legges den futuristiske elbilserien på is før den i det hele tatt har nådd markedet.

Beslutningen kommer etter det Honda selv beskriver som en krevende økonomisk situasjon.

Selskapet varsler at omstruktureringen kan gi et samlet tap på opptil 1,2 billioner yen – tilsvarende rundt 165 milliarder kroner.

Det gjør 0-serien til den største enkeltposten som nå kuttes hos den japanske bilprodusenten.

O MY!: Bakenden på 0 Saloon lignet mer på en 70-talls superbil enn en fremtidens elbil. Men nå blir den trolig værende på tegnebrettet.

Ambisiøs satsing

Honda har vist frem flere konsepter i 0-serien de siste årene – blant annet en lav, kileformet sedan og en futuristisk crossover.

Disse skulle bli de første elbilene utviklet helt fra bunnen av Honda. Bilmerket ønsket å satse på premium med nytenkende design.

Planen var at modellene skulle produseres i Ohio i USA og bli starten på en ny generasjon elbiler fra merket.

Men utviklingen stoppes nå globalt, også for det amerikanske markedet.

Vinneren avslørt i den store småbiltesten:

Ikke alltid størrelsen det kommer an på …

Press fra flere kanter

Bakgrunnen er sammensatt. Honda peker blant annet på økende press i det kinesiske markedet, der nye produsenter lanserer biler i et tempo tradisjonelle bilprodusenter sliter med å matche.

Kortere utviklingssykluser og mer programvarebaserte funksjoner gjør konkurransen ekstra tøff.

Samtidig har elbilveksten i USA gått tregere enn forventet, noe som også har påvirket planene.

SÆRPREG: Den unike, og mange vil garantert mene stygge, utformingen av bakenden er et resultat av Hondas ønske om å prioritere plass til dem som sitter bak i bilen.

Ikke helt slutt

Alt arbeid med 0-prosjektet forsvinner likevel ikke. En variant kalt 0 Series Alpha skal fortsatt produseres for enkelte markeder i Asia, blant annet India.

Samtidig varsler Honda at de vil satse sterkere på hybrider globalt.

Elbilene forsvinner altså ikke fra Hondas planer – men akkurat denne satsingen ender som en dyr lærepenge.

Bli medlem i dag!

Les også