Hurtigladere: Langsomt mot nord 

Hurtigladere: Langsomt mot nord 

I høst skal ladestasjonen på kinoveggen i Kirkenes få konkurranse – av en hurtiglader. Ikke et sekund for tidlig, mener ordføreren. Slik er statusen for hurtiglading nord for Tromsø akkurat nå.

Rune Rafaelsen har vært ordfører i Sør-Varanger kommune i Finnmark siden 2015. En av sakene han og Arbeiderpartiet gikk til valg på den gang, var at de skulle sørge for hurtigladestasjoner og generelt legge til rette for elbiler i kommunen.

Men ting tar tid, og tre år senere finnes det fortsatt ingen hurtigladere i Sør-Varanger – eller i resten av Finnmark. Bare 22 kW på henholdsvis Skaidi og Scandic Hotell i Alta.

Eller i det hele tatt nord for Tromsø, med mindre man reiser nordover via Finland. Bortsett fra at Tesla har satt opp en ny superladestasjon i Sørkjosen på veien mellom Tromsø og Alta, i Troms fylke.

– Jeg skal selvfølgelig ta på meg min del av skylden når det gjelder Kirkenes og Sør-Varanger kommune. Vi gikk til valg på dette, og kommunen er største eier i Varanger Kraft, kraftselskapet som skal bygge hurtigladeren. Men det har vært umulig å få dem med på dette. Frem til nå, forteller Rune Rafaelsen fra baksetet under en elbiltur med Elbil.no.

Ingen dato

For nå nærmer det seg altså veldig i Norges nordøstligste by, skal vi tro ordføreren.

– Det foreligger ingen konkret dato ennå, men alt tyder på at vi i løpet av høsten vil ha hurtiglader i Kirkenes.

Martin Thronsen / elbil.no

Ordføreren bedyrer at han har gjort alt han kunne for å presse på kraftselskapet og få fart på prosessen, men som Norsk elbilforening har skrevet om flere ganger, har viljen til innsats på ladefronten vært laber i Finnmark.

– Det har jo tatt altfor lang tid, men jeg er i det minste veldig glad for at det nå ser ut til at jeg slipper å gå til valg i 2019 uten at hurtigladeren er på plass, sier Rafaelsen.

Ildsjel gikk løs på kinoveggen

Én ting er hurtigladere: Øst i Finnmark finnes det knapt offentlige normalladestasjoner (Type 2 med 3,6-22 kW ladeeffekt) heller. Det finnes én på flyplassen utenfor Kirkenes, men inne i byen var det ingenting.

Helt til en lokal ildsjel tok grep for knapt et drøyt halvår, og på eget initiativ satte opp en normalladestasjon på veggen utenfor byens kino.

– Ordfører Rafaelsen er utålmodig, men jeg er nok enda mer utålmodig enn ham, konstaterer Finn Helge Lunde bak rattet i Teslaen sin.

Derfor fikk han, delvis for egen regning, satt opp sin egen ladestasjon midt i byen – til fri benyttelse for alle.

Martin Thronsen / elbil.no

– Jeg er medeier i kinobygningen, og dermed kunne jeg få med de andre eierne på dette.

Den utålmodige ildsjelen, eller skal vi si strømsjelen, gjorde det ikke primært av filantropiske grunner, på tross av at han og de andre medeierne faktisk tar strømregningen til de som kjører opp langs kinoveggen for å lade bilen.

Kirkenes på elbilkartet

– Det var egentlig mest for å vise at med en relativt liten investering, gikk det an å få satt opp en lader, tilgjengelig for alle. Men enda viktigere var det å få Kirkenes på elbilkartet, forteller Lunde.

«Kartet» han egentlig snakker om, er primært appene elbilførere bruker for å sjekke offentlig tilgjengelige ladestasjoner hvor enn de måtte ønske å reise.

– Jeg gjør nå bare det jeg tror på, så får folk mene hva de vil, sier Finn Helge Lunde.

– Det er alltid nødvendig at noen går foran, så kommer vi andre etter. Derfor trenger vi initiativ som Finn Helges ladestasjon på kinoveggen, sier Rune Rafaelsen om Lundes tiltak.

Martin Thronsen / elbil.no

Finn Helge Lunde har vært ihuga elbilist i mange år, og da han i 2013 skaffet seg en Model S, var han lenge den eneste Tesla-eieren ikke bare i Kirkenes, men i hele Finnmark.

– I dag er jeg langt fra den eneste, hverken med Tesla eller andre elbiler, men jeg har nok fremstått som en slags elbilmisjonær her i Kirkenes – særlig etter at jeg satte opp laderen ved kinoen.

– Et norsk paradoks

Hvis man vil kjøre elbil fra Tromsø og nordover mot Finnmark, må man kjøre gjennom Finland hvis man vil hurtiglade.

– Energiselskapet Fortum har i Finland bygd ut ganske bra ladeinfrastruktur over hele landet, noe som er litt interessant, siden det fortsatt er veldig få elbiler der, sier Finn Helge Lunde.

Finland har på langt nær de samme elbilfordelene vi har i Norge, men infrastrukturen har de likevel fått til, med hurtiglademuligheter helt opp til grensen mot Norge.

– Mens vi i Norge fra Tromsø og nordover knapt har bygd ut noe som helst – og fra Tromsø til Kirkenes er det faktisk 100 mil, påpeker Lunde.

– Det er et stort paradoks at Norge ligger så bakpå med lademuligheter i nord. Men heldigvis ser det ut til at det kommer hurtigladere også i Alta og Hammerfest i løpet av høsten, i tillegg til her i Kirkenes, sier Rune Rafaelsen.

– Og det skulle bare mangle. Veinettet i Finnmark er ikke særlig komplisert, så det skal ikke mange hurtigladestasjoner til før man har dekket hele behovet i fylket, påpeker Finn Helge Lunde.

Les også: Fra London til Nordkapp – og tilbake – med elbil

Grenseproblematikk

Finn Helge Lunde benytter anledningen til å forklare litt mer inngående om problematikken som møter grensekryssende elbilister i Nord. For å bruke ladestasjonene til Fortum må man registrere seg som kunde og benytte deres Charge & Drive-app, eller få en egen såkalt RFID-brikke for å starte og stoppe ladingen, hvorpå betaling for strømmen trekkes fra din konto.

Så langt vel og bra, ifølge Lunde, men herfra blir det straks vanskeligere.

– Fortum er etablert i både Finland og Norge – det vil si Sør-Norge – med sine tjenester, men disse er ikke godt koblet sammen. Så om du bruker den norske versjonen av appen, fungerer den ikke i Finland og motsatt, noe som skaper en del forvirring for de som reiser litt frem og tilbake mellom landene, sier Lunde.

Lunde har ikke overraskende tatt opp problematikken med selskapet.

– De forteller at de jobber med saken …

Martin Thronsen / elbil.no

Grønn korridor fra Lofoten til Russland

Både ordfører Rafaelsen og Finn Helge Lunde er opptatt av å legge mer til rette for økoturisme i Nord-Norge.

– Vi ser at turismen fra Lofoten og nordover helt til Kirkenes er økende. De kommer til Nord-Norge for å se natur, og da er det viktig å være i forkant og legge til rette for at turismen kan være miljøvennlig. Ved å skape en «grønn korridor» i nord der turister kan kjøre elektriske biler, vil det både ha stor symbolverdi og reell miljøgevinst, sier Finn Helge Lunde, som håper at utleie av elbiler på flyplassene, elektriske turistbusser og Hurtigruten drevet på elektrisk, ren energi vil være en sentral del av turismen i Nord-Norge i noenlunde nær fremtid.

– Økoturisme er absolutt et viktig argument for ladeutbygging i nord. Men snart vil dette være like viktig for den vanlige bilist her oppe. I 2025 vil over halvparten av bilene være elektriske, også i Nord-Norge. Jeg er overbevist om at dette er fremtiden, sier Rune Rafaelsen.

– Nå kommer dessuten de elektriske snøscooterne, og da er det ingen vei tilbake, humrer han.

Ordføreren er også opptatt av at det i nær fremtid må finnes ladestasjoner ikke bare i hele Finnmark, men også på russisk side av grensen. Derfor deltok både han og Finn Helge Lunde tidligere i sommer på et elbilrally fra Kirkenes til Murmansk.

– På samme måte som vi samarbeider med russerne om alt annet, bør vi samarbeide om å bygge ut infrastruktur for elbiler. Den grønne korridoren kan ikke stoppe ved grensen.